آموزش کامل سئو وردپرس

نویسنده: امید رجبی| آخرین بروزرسانی: ۵ خرداد ۱۳۹۸| گروه: آموزش سئو| تعداد نظرات: 1 دیدگاه

(6 رای - میانگین : 5٫00 از 5)

شاید تاکنون به برخی از توصیه‌های مقالات مربوط به آموزش سئو وردپرس عمل کرده، اما هنوز تأثیر لازم را برای بهبود سئو سایت وردپرس ندیده باشید. در اینجا می‌توانید به کامل‌ترین آموزش سئو وردپرس فارسی به صورت کاملا رایگان دسترسی داشته باشید.

در رابطه با سئو بیشتر بدانید. سئو چیست؟

این اموزش سئو وردپرس به قدری جامع و کامل است که می‌تواند به عنوان کتاب سئو وردپرس نیز به کار گرفته شود. می‌توانید این آموزش سئو وردپرس را به صورت pdf ذخیره کنید و در مواقع لزوم به آن مراجعه نمایید.

تمامی آموزش های سئو را در لینک روبرو بخوانید: آموزش سئو

محتوا

هر آنچه برای سئو وردپرس نیاز دارید در یکجا!

در این آموزش سئو سایت وردپرس با هرآنچه در مورد سئو در وردپرس نیاز دارید آشنا می‌شوید، از جمله تنظیمات مربوط به محبوب‌ترین افزونه سئو وردپرس یعنی yoast . تنظیمات لازم برای گوگل سرچ کنسول (Google  Search Console)، جست‌وجوی کلمات کلیدی طولانی (لانگ تیل)، دلیل اضافه کردن یک فهرست HTML به هر محتوا  سئوی داخلی، ریچ اسنیپت (rich snippetافزایش سرعت سایت، بهینه‌سازی تصاویر، سئوی محلی و دلیل اینکه چرا وسواس به خرج دادن برای گرفتن چراغ‌های سبز یواست، روش مطلوبی نیست و می‌تواند شما را دچار پنالتی گوگل کند.

در رابطه با پنالتی گوگل بیشتر بخوانید: انواع پنالتی گوگل

مراحل سئو سایت وردپرس

در ادامه مراحل سئو وبسایت وردپرسی را لیست کرده ایم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ایجاد یک فهرست برای محتواها

این مورد را با توصیه‌ی گوگل آغاز می‌کنیم که گفته: مطمئن شوید که محتواهای طولانی و چند موضوعی، به خوبی سازماندهی شوند و به بخش‌های مجزا تقسیم گردند. همچنین اطمینان حاصل کنید که هر بخش دارای یک عنوان به صورت عددی و موضوعی به عنوان انکر (anchor) باشد و در نهایت هم هر محتوا دارای یک فهرست از این بخش‌ها باشد که به هریک از آن‌ها لینک شده باشد. (همانند آنچه در محتواهای سایت سئو ارزان می‌بینید)

جدول محتوا سئو

مثال جدول محتوا در وبسایت سئو ارزان

چرا این مورد باید در اولین بخش از آموزش سئو وردپرس قرار بگیرد؟

پاسخ این پرسش را در موارد زیر خلاصه می‌کنیم:

  •   محتواهای طولانی را بهبود می‌بخشد
  •   کاربران به راحتی می‌توانند به هر بخش از مطالب که نیاز دارند دست پیدا کنند
  •   خوانندگان می‌توانند به بخش خاصی از محتواهای شما لینک دهند
  •   کلیک کردن روی این لینک‌ها برای بهبود سئو وردپرس مفید است
  •   شانس گرفتن کلیک از نام‌های انکر به وسیله‌ی لینک‌های انتقالی (jump links)، افزایش می‌یابد، همانند آنچه در تصویر زیر می‌بینید.
    jump links در گوگل چیست

چگونه فهرستی از محتواها تهیه کنیم؟

کد HTML برای ایجاد فهرست محتوا، شبیه به این است:

<ul>

<li><a href="/your-permalink/#item-one">آیتم اول</a></li>

<li><a href="/your-permalink/#item-two">آیتم دوم</a></li>

<li><a href="/your-permalink/#item-three">آیتم سوم</a></li>

</ul>

عنوان‌ها نیز در HTML به این صورت خواهد بود:

<h3 id="item-one">آیتم اول</h3>

<h3 id="item-two">آیتم دوم</h3>

<h3 id="item-three">آیتم سوم</h3>

پیشنهاد می‌کنم کد مربوط به فهرست محتوا را در HTML/CSS بگنجانید. البته می‌توانید از پلاگین‌های مخصوص این کار هم کمک بگیرید. اگر محتواهای شما آن‌چنان طولانی نیست، می‌توانید یک فهرست محتوا از سرتیترها تهیه کنید و هرچند وقت یک‌بار، متن آن‌ها را بهتر و غنی‌تر کنید. این روش به افزایش بازدید مطالب کمک شایانی می‌کند.

افزونه وردپرسی جدول محتوا را در لینک روبرو دانلود کنید: افزونه جدول محتوا

تنظیمات یواست (Yoast) برای سئو وردپرس

به احتمال زیاد شما هم از پلاگین یواست (Yoast) برای سئو وردپرس استفاده می‌کنید. نکته‌ی حیاتی در موثر بودن این افزونه سئو وردپرس، به کارگیری درست و بجای آن است.

افزونه سئو وردپرس

۴ مورد زیر قدم‌های کلیدی در استفاده از افزونه‌ی یواست است:

  •   انجام دقیق تنظیمات
  •   به‌کارگیری ابزارهای وب‌مستر
  •   پیدا کردن عبارات طولانی که مبتنی بر کلمات کلیدی هستند
  •   سئو محتوا (این مورد تنها به گرفتن چراغ‌های سبز محدود نمی‌شود)

بهتر است بی‌معطلی به سراغ پیکربندی تنظیمات برویم.

غیرفعال کردن تنظیمات غیرضروری

برای دسترسی به این تنظیمات در یواست، در بخش سئو، وارد قسمت «عمومی» و سپس «امکانات» می‌شویم (در Yoast انگلیسی: SEO>General>Features). در این قسمت می‌توانید ابزارهایی را که به آن‌ها نیاز ندارید غیرفعال کنید. در نظر داشته باشید که این گزینه‌ها تنها ابزارهایی کمکی، برای بهبود سئو سایت وردپرس هستند.

معرفی هریک از این ابزارها

آنالیز سئو (SEO analysis): چک‌لیستی از مواردی است که به بهینه‌سازی محتوا در سئو وردپرس توجه نشان می‌دهد. نباید به گرفتن چراغ‌های سبز در این بخش، بیش از حد حساس باشید.

تجزیه و تحلیل خوانایی (Readability analysis): عبارات و جملاتی را مشخص می‌کند که بیش از حد کوتاه یا بلند باشند. چون نحوه‌ی نوشتار محتواها بستگی به انتخاب شما دارد، غیرفعال کردن آن لطمه‌ای به سئو وردپرس نمی‌زند.

محتوای شاخص (Cornerstone content): اگر نیاز دارید بدانید کدام محتواها ترافیک بیشتری را به وبسایت شما سراریز می‌کند، فعال کردن این گزینه، چاره‌ی کار است.

شمارنده پیوند متن (Text link counter): تعداد لینک‌های داخلی را در هر محتوا می‌سنجد.

بینش‌ها (Insights – مخصوص نسخه پولی): بیشترین واژه‌های موجود در یک صفحه را نمایش می‌دهد.

پیشنهادهای لینک (Link suggestions – مخصوص نسخه پولی): لینک‌هایی را برای استفاده به عنوان لینک داخلی پیشنهاد می‌کند.

نقشه‌های XML سایت (XML sitemaps): نقشه سایت را ایجاد می‌کند تا موتورهای جست‌وجو مثل گوگل راحت‌تر به محتواهای سایت دسترسی پیدا کنند.

ادغام “رایت” (Ryte integration): مشخص می‌کند که آیا وبسایت در گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجو ایندکس شده است یا خیر. اگر از ایندکس شدن سایت خود مطمئن هستید، غیرفعال کردن این گزینه، انتخاب بهتری‌ست.

نوار منوی مدیریت (Admin bar menu): یک نوار ابزار به قسمت بالایی اضافه می‌کند که اگر استفاده‌ی چندانی از آن ندارید، می‌توانید آن را غیرفعال کنید.

امنیت: تنظیمات پیشرفته برای نویسنده‌ها در دسترس نیست (Security: no advanced settings for authors):
فعال کردن این گزینه باعث می‌شود نویسندگان نتوانند محتواها را از نتایج جست‌وجو خارج کنند و تگ‌های کنونیکال را تغییر دهند. بنابراین این امکان فقط برای سردبیران و مدیران وبسایت فراهم خواهد بود.

در کنار ابزارهای یواست، من اعتقاد دارم که محتوای باکیفیت و برتر به طور طبیعی رتبه‌ی بهتری کسب می‌کند اگر:

  1. دردی را از خوانندگان دوا کند و نیاز آن‌ها را برطرف نماید.
  2. آن دسته از کلمات کلیدی طولانی را انتخاب کرده باشید که رقابت کم‌تری در نتایج گوگل دارند.
  3. عناوین و سرتیترها را به گونه‌ای سر و سامان داده باشید که مخاطبان را به خواندن آن‌ها ترغیب کند.

اگر این سه مورد را رعایت کنید، بقیه‌ی توصیه‌ها، مواردی جزئی هستند.

ابزارهای وب‌مستر

  • در گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) ثبت‌نام کنید
  • گزینه‌ی تگ تایید هویت HTML را فعال کنید
  • کدی را که سرچ کنسول تولید کرده است، کپی کنید

    <meta name="google-site-verification" content="YxQ2ZF5c1U-xkyfsnlyt9xNV5bp5CE9jYEw2_W05H7w" />
    
  • حالا کد را به یواست اضافه کنید. در بخش «سئو» به «عمومی» و سپس به «ابزارهای وب‌مستر» بروید (در یواست انگلیسی: SEO > General > Webmaster Tools)
    تنظیمات افزونه yoast سئو وردپرس
  • قسمت‌های خارج کوتیشن و خود کوتیشن‌ها را پاک کنید و آن را داخل باکس “کد تائیدیه گوگل” وارد کنید. برای مثال کد بالا به شکل زیر می شود:

    YxQ2ZF5c1U-xkyfsnlyt9xNV5bp5CE9jYEw2_W05H7w
  • این تغییرات را در Yoast افزونه سئو وردپرس ذخیره کنید
  • بر روی گزینه‌ی «Verify» در سرچ کنسول کلیک کنید
  • چند روزی طول می‌کشد که برخی از اطلاعات به گوگل سرچ کنسول اضافه و آماده شوند
  • همین روند را می‌توانید برای موتور جست‌وجوی بینگ (Bing) هم به کار ببرید

تأیید نقشه سایت XML

  • در بخش «سئو» (SEO) در یواست، افزونه سئو وردپرس، به بخش «عمومی» و سپس به «امکانات» بروید
  • روی گزینه‌ی علامت سوال “نقشه های XML سایت” (XML Sitemap) کلیک کنید
  • بر روی “مشاهده نقشه سایت” کلیک کنید تا نقشه سایت شما نمایش داده شود. بخش آخر از آدرس صفحه را کپی کنید
    sitemap_index.xml
  • وارد گوگل سرچ کنسول شوید
  • در داشبورد سمت چپ، «Sitemaps» را باز کنید
  • بخشی از آدرس را که کپی کرده‌اید، در این قسمت وارد کنید (همانند تصویر زیر)
    سایت مپ افزونه yoast
  • گزینه «Submit» را انتخاب کنید
    افزودن سایت مپ یواست
  • همین روش برای موتور جست‌وجوی بینگ نیز قابل استفاده است

می‌توانید خطاهای پرتکرار را در هنگام تنظیم نقشه سایت در اینجا ببینید.

خطاهای مربوط به کاوش سایت (Crawl)

خطاهای کاوش زمانی اتفاق می‌افتد که صفحاتی از سایت حذف می‌شود یا لینک‌های دائمی یا همان پرمالینک‌ها (permalinks) تغییر می‌کند. برطرف کردن این خطاها، می‌تواند منجر به تقویت سئو وردپرس شود. پس بهتر است برای بهبود سئو سایت وردپرس خود مراحل زیر را انجام دهید.

  • به بخش تنظیمات مربوط به میزفرمان یواست، افزونه سئو وردپرس، بروید و هویت یواست را به وسیله‌ی گوگل سرچ کنسول تایید کنید. این کار با انتخاب گزینه‌ی «دریافت کد تصدیق گوگل» (Get Google Authorization Code) و کپی کردن آن در قسمت مشخص شده و زدن گزینه‌ی «تصدیق» (Authenticate) انجام می‌گیرد.
  • وقتی تأیید هویت با موفقیت صورت پذیرفت، حدود چند روز یا چند هفته زمان می‌برد که همه‌ی خطاهای مربوط به کاوش سایت، جمع‌آوری شود. پس از آن‌که این خطاها گرد‌آوری شد، می‌توانید لینک‌های خراب را در دسته‌بندی‌های جداگانه برای نسخه‌های دسکتاپ و موبایل مشاهده کنید
  • حالا باید آدرس‌های جدید را برای هریک از لینک‌های خراب جایگزین کنید. برای انجام این کار، می‌توانید از افزونه Quick Page/Post Redirect کمک بگیرید، یا از «redirect manager» در نسخه‌ی پولی یواست و یا از فایل «htaccess.» برای مدیریت ریدایرکت استفاده کنید

از متغیرهای اسنیپت چشم‌پوشی کنید

متغیرهای اسنیپت (snippet variables) به عنوان قالب‌های آماده (templates) برای عنوان‌های سئو و توضیحات متا عمل می‌کنند. بنابراین وقتی شما این موارد را به صورت دستی نمی‌نویسید، این متغیرها وارد عمل می‌شوند. تأکید می‌کنم که همیشه باید عناوین سئو و توضیحات متا را خودتان بنویسید تا خوانا باشند و مخاطبان تمایل به کلیک کردن روی لینک‌ها داشته باشند. به این صورت هم محدودیت کاراکترها را در نظر گرفته‌اید و هم کلمات کلیدی را در مرکز توجه قرار می‌دهید.

برخی مواقع ممکن است نوشتن عنوان سئو و توضیحات متا را فراموش کنید (البته هرگز نباید چنین اتفاقی بیفتد). برای آن‌که جانب احتیاط را رعایت کنید، می‌توانید یک قالب آماده به عنوان متغیر اسنیپت تعریف کنید تا در مواقع لزوم، نقش خود را ایفا کند. مد نظر داشته باشید که متغیرهای اسنیپت، دستیار خوبی برای بهبود سئو وردپرس نیستند.

قالب متغیر اسنیپت مربوط به عنوان سئو: عنوان. جداکننده. عنوان سایت

قالب متغیر اسنیپت مربوط به توضیحات متا: منتخبی از متن (خلاصه‌ای کوتاه از محتوا که گوگل انتخاب می‌کند)

کاراکترهای اسنیپت

محتوای بی‌فایده را ایندکس نکنید

احتمالا تا به‌حال به این مسأله نیاز پیدا کرده‌اید که می‌خواهید بعضی از محتواها در گوگل نمایش داده نشوند، مواردی مثل تگ‌ها، فرمت‌های مطالب، آرشیو نویسنده‌ها، آرشیو اطلاعات و دیگر بخش‌هایی که در بهبود سئو برای وردپرس نقشی ایفا نمی‌کنند.

برای این کار باید به بخش سئو (SEO) در افزونه سئو وردپرس یعنی یواست مراجعه کنید و از آن‌جا به قسمت ظاهر جست‌وجو (Search Appearance) بروید. در این‌جا بخش‌هایی را می‌بینید که می‌توانید آن‌ها را از چشم موتورهای جست‌وجو پنهان کنید، بخش‌هایی مثل انواع محتوا (content types)، طبقه‌بندی‌ها (taxonomies)، آرشیو (archives) و… . مثل روز روشن است که نیاز دارید پست‌های وبلاگ، ایندکس‌گذاری شوند و اگر محتواهای زیادی دارید، می‌خواهید آن‌ها را در دسته‌بندی‌های جداگانه قرار دهید؛ اما آن‌چه نباید ایندکس شود، بخش‌هایی هستند که منجر به ایجاد محتواهای تکراری می‌شوند. چنین محتواهایی را می‌توانید به کمک سایت «Siteliner» کشف کنید. اگر چنین رویه‌ای پیش بگیرید، در راستای بهبود سئو در وردپرس گام برداشته‌اید.

آرشیو افزونه yoast

برای مثال در تصویر بالا، بخش بایگانی ها را گوگل ایندکس نمی کند.

برای پست‌های خود، به پیش‌نمایش اسنیپت، تاریخ اضافه کنید

یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای بهبود سئو در وردپرس و افزایش میزان کلیک (CTR) در گوگل، اضافه کردن تاریخ، به اسنیپت محتواهاست. منظور از اسنیپت بخشی است که خلاصه‌ای از محتوا را در گوگل برای کاربران به نمایش می‌گذارد. این ترفند ساده باعث می‌شود کاربران از جدید بودن محتواهای شما باخبر شوند و با اطمینان بیشتری بر روی آن‌ها کلیک کنند.

افزودن تاریخ به نتایج گوگل

افزودن تاریخ به نتایج گوگل

دقیق‌تر است اگر بگوییم گوگل، تاریخ هر پست را براساس آخرین تغییر مشخص می‌کند. بنابراین با هر ویرایشی که محتواها به خود می‌بینند، تاریخ آن‌ها نیز به‌روز می‌شود.

برای نمایش تاریخ، لازم است ابتدا ویژگی «تاریخ در پیش‌نمایش اسنیپت» (Date in Snippet Preview) را فعال نمایید. این امر با رفتن به بخش سئو (SEO) و سپس ظاهر جست‌وجو (Search Appearance) و در نهایت انواع محتوا (Content Types) امکان‌پذیر است.

همچنین می‌توانید کد زیر را به قالب وردپرس اضافه کنید که همان وظیفه‌ی نمایش تاریخ را به عهده می‌گیرد.

<p>آخرین بروزرسانی: <?php the_modified_date(); ?></p>

«category» را از آدرس‌ها (URL) حذف کنید

اگر در لینک‌های دائمی محتواهای خود عبارتی شبیه به «category» (دسته‌بندی) دارید، بهتر است آن را کنار بگذارید و از آدرس پست‌ها حذف کنید. این نوع نام‌گذاری، کاربرد خاصی ندارد و حذف آن می‌تواند تقویت سئو وردپرس را به همراه داشته باشد.

برای حذف این عبارت در یواست، افزونه سئو وردپرس، باید به بخش سئو (SEO) رجوع کنید و با انتخاب ظاهر جست‌وجو (Search Appearance) به تب طبقه‌بندی‌ها (Taxonomies) بروید.

حالا گزینه‌ی «حذف پیشوند دسته‌ها» (Remove the categories prefix) را ملاحظه می‌کنید که بهتر است آن را روی «حذف» (Remove) قرار دهید.

حذف پیشوند دسته ها

نان‌ریزه‌ها (Breadcrumbs)

نان‌ریزه‌ها یا همان بردکرامبز، مسیر محتواها را در سایت مشخص می‌کند و به نوعی دسته‌بندی آن‌ها را نشان می‌دهد. این ویژگی در نتایج جست‌وجوی گوگل نیز به نمایش درمی‌آید.

Breadcrumbs در نتایج گوگل

فعال کردن این قابلیت، در یواست، افزونه سئو وردپرس، بسیار آسان است. تنها کافی‌ست به بخش «سئو» (SEO) بروید و از «ظاهر جست‌وجو» (Search Appearance)، تب «مسیر راهنما» (Breadcrumbs) را انتخاب کنید. حالا باید گزینه‌ی «فعالسازی مسیر راهنما» (Enable Breadcrumbs) را روشن کنید.

تنظیمات Breadcrumbs

سپس کد زیر را به بخشی که می‌خواهید نان‌ریزه‌ها در آن نمایش داده شود اضافه کنید. این بخش معمولا در header.php ، single.php یا page.php است.

<?php

if ( function_exists('yoast_breadcrumb') ) {

yoast_breadcrumb('

<p id="breadcrumbs">','</p>

');

}

?>

اما فایده‌ی این کار چیست؟ نان‌ریزه‌ها به کاربران و موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند که ساختار سایت را بهتر درک کنند. فعال کردن این ویژگی تاثیری هرچند اندک در بهبود سئو وردپرس به جای می‌گذارد.

ویرایشگر گروهی (Bulk Editor)

اگر نیاز دارید عناوین سئو و توضیحات متا را برای چندین مطلب یا صفحه تغییر دهید، ویرایشگر گروهی مطمئنا به کار شما می‌آید؛ چرا که می‌توانید این قسمت‌ها را بدون رفتن به ویرایشگر هر متن، به طور گروهی و همزمان برای چند محتوا تغییر دهید.

دقت کنید که ویرایشگر گروهی یا همان بالک ادیتور، امکاناتی برای سنجش کلمات کلیدی یا محدودیت کاراکتر توضیحات متا ندارد. بنابراین پیش از تغییر باید این موارد را در عنوان‌های سئو و توضیحات متا لحاظ کنید تا خللی در افزایش سئو وردپرس ایجاد نشود. اگر از سئومحور بودن عنوان‌ها و توضیحات متا مطمئن نیستید، پیشنهاد می‌کنم حتما از ابزارهای بررسی این کار کمک بگیرید یا بیخیال این ویرایشگر گروهی شوید.

برای دستیابی به این ابزار، باید به منو «سئو» (SEO) و سپس «ابزارها» (Tools) بروید و «ویرایشگر گروهی» (Bulk Editor) را انتخاب نمایید.

آموزش سئو ویرایشگر گروهی yoast وردپرس

تحقیق کلمات کلیدی (انتخاب بهترین کلمه کلیدی برای سئو سایت)

عبارات طولانی و لانگ تِیل (long-tail) که محتواهای باکیفیتی در نتایج گوگل ندارند، بهترین کلمات کلیدی به شمار می‌روند. اگر یک کلمه کلیدی خاص برگزیده‌اید، آن را در گوگل جست‌وجو و نتایج را بررسی کنید. اگر محتواها اندک بودند و کیفیت لازم را نداشتند، این کلمه کلیدی می‌تواند رمز موفقیت شما در بهبود سئو سایت وردپرس باشد.

در اینجا استراتژی‌هایی را معرفی می‌کنیم که برای جست‌وجوی کلمات کلیدی مفید هستند.

پیشنهاد خودکار گوگل

این روش، یک استراتژی کارامد برای تعیین کلمات کلیدی و به تبع آن، تقویت سئو وردپرس است. این کار بسیار راحت است. به سایت گوگل بروید و کلمه کلیدی مورد نظر خود را بنویسید تا گوگل آن را با کلماتی که جست‌وجوی پرشماری داشته‌اند، تکمیل کند. در هنگام پیمایش و انتخاب کلمات کلیدی، باید عبارت‌های طولانی با بیش از ۳ واژه را گلچین کنید. فراموش نکنید که عباراتی که رقابت کم‌تری در محتواها دارند، در اولویت هستند.

توجه به نکات زیر مسیر روشن‌تری را برای تقویت سئو سایت وردپرس پیش روی شما قرار می‌دهد:

  • با نوشتن کاراکتر زیرخط یا همان آندرلاین ( _ ) بین کلمات، می‌توانید واژه‌های میانی را از پیشنهادهای گوگل پیدا کنید. همین کار را برای واژه‌های ابتدایی و انتهایی نیز می‌توانید انجام دهید.پیشنهاد خودکار گوگل
  • برای پیدا کردن کلمات کلیدی بیشتر و متفاوت‌تر، می‌توانید واژه‌های هم‌معنی و مترادف را به کار ببرید و از کلمات مفرد یا جمع استفاده کنید.
  • برای آنکه در بهبود سئو سایت وردپرس موفق‌تر عمل کنید، باید برای هر کلمه‌ی کلیدی خاص، یک صفحه و محتوای جداگانه در نظر بگیرید.محتوای جداگانه در وردپرس
  • در انتخاب عنوان پست‌های وبلاگ به سراغ آن دسته از کلیدواژه‌ها بروید که هم طولانی هستند و هم کم‌تر استفاده شده‌اند. به این صورت، درصد دیده شدن آن‌ها و گرفتن رتبه‌های بهتر در گوگل افزایش می‌یابد.کلمه کلیدی طولانی در تحقیق کلمه کلیدی
  • اگر سایت وردپرس شما، دامین اتوریتی (اعتبار دامنه Domain Authority) خوبی دارد و محتواهای شما هم کیفیت و توان رقابت بالایی دارند، می‌توانید از کلمات کلیدی پررقابت هم استفاده کنید.
  • اگر محتواهای وبسایت شما به‌گونه‌ای است که با گذشت زمان تغییر می‌کند و به‌روز می‌شود، بهتر است در عنوان سئو و توضیحات متا، به سال نگارش آن نیز اشاره کنید. در این صورت، در نتایج گوگل هم رتبه‌های بهتری کسب می‌کنید.

کلمات کلیدی مترادف

یک قاعده‌ی کلی وجود دارد که می‌گوید اگر دو عبارت کلیدی، هدف جست‌وجوی (Serach intent) یکسانی دارند -یعنی کاربران با جست‌وجوی این کلیدواژه‌ها، به دنبال پیدا کردن اطلاعات مشابه هستند- به‌کار بردن هردوی آن‌ها در یک صفحه، امکان‌پذیر است. این کار باعث می‌شود، ترافیک دو محتوای مشابه، در یک صفحه تجمیع شود و سئو سایت وردپرس را تقویت کند.

چندین کلمه کلیدی

برای به کار بردن چند کلمه کلیدی، تنها کاری که باید انجام دهید، پیدا کردن مترادف‌های کلمه کلیدی اصلی و گنجاندن آن‌ها در عنوان صفحه، عنوان سئو و توضیحات متا است. انجام این کار از همه‌چیز مهم‌تر است، اما در کنار آن می‌توانید کلمه کلیدی فرعی را یکی، دوبار در متن محتوا نیز استفاده کنید. نیاز نیست کلمات کلیدی را عینا در متن بنویسید. جفت‌وجور کردن یک تیتر جذاب که با بخشی از کلمات کلیدی مطابقت داشته باشد، راه‌کار هوشمندانه‌ای است.

بهتر است یکبار این مراحل را امتحان کنیم.

قدم اول: پیدا کردن کلمه کلیدی اصلی
پیدا کردن کلمه کلیدی سئو

قدم دوم: پیدا کردن کلمه کلیدی فرعی

کلمه کلیدی فرعی سئو

قدم سوم: نوشتن یک عنوان مناسب که هم جذاب است و هم شامل هردو کلمه کلیدی می‌شود
عنوان سئو

قدم چهارم: کسب بهترین نتیجه برای هردو کلمه کلیدی
کلمه کلیدی اصلی سئو کلمه کلیدی فرعی سئو

می‌توانید از این ترفند بهبود سئو وردپرس، برای توضیحات متا و تاحدودی برای متن محتوا هم کمک بگیرید.

رقابت بین کلمات کلیدی

یکی از قدم‌های مهم در بهبود سئو وردپرس، انتخاب دقیق و حساب‌شده‌ی کلمات کلیدی‌ست. در این بخش، روی این موضوع تمرکز می‌کنیم.

یک کلمه کلیدی رقابت بیشتری را در خود دارد اگر:

  • فراگیر باشد
  • محتواهای اول در نتایج جست‌وجو، بسیار باکیفیت باشند
  • محتواهای اول در نتایج جست‌وجو، دامین اتوریتی و پیج اتوریتی بالایی در موزبار (MozBar) داشته باشند
  • وبسایت‌های معتبر، محتواهای اول در نتایج جست‌وجو را اشغال کرده باشند
  • تبلیغات پرشماری برای آن در گوگل ادوردز ثبت شده باشد
  • تعداد نتایج جست‌وجو در گوگل بسیار چشم‌گیر باشد (در حد ده‌ها میلیون)
  • یک عبارت فراگیر را در یک کلان‌شهر، هدف گرفته باشید

آنالیز نتایج جست‌وجوی گوگل

یکی از بایدهای سئو در وردپرس، جست‌وجوی کلمات کلیدی در گوگل و تحلیل نتایج آن است. هیچ یک از ما دوست نداریم وقت زیادی را صرف نوشتن محتوا برای یک کلمه کلیدی کنیم، در حالی که هرگز برای آن رتبه‌ی خوبی در گوگل کسب نمی‌کنیم. هنگامی که کلمه کلیدی را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، ممکن است با دیدن تعداد نتایج جست‌وجو، صلاح بدانید که کلمه کلیدی متفاوت‌تری را برگزینید.

چند نکته را هنگام ورانداز کردن نتایج گوگل مد نظر داشته باشید:

  • رقابت کردن با نتایجی که به صورت اسنیپت نمایش داده می‌شود، بسیار دشوار است
  • رقابت با وبسایت‌های معتبر و شناخته شده مثل دیجیکالا، طاقت‌فرساست
  • اگر نتایج اول در گوگل، همه‌ی ابعاد مرتبط با موضوع محتواها را به بهترین شکل پوشش داده‌اند، از آن کلمه کلیدی صرف نظر کنید و به آن دل نبندید. اگر بخواهیم رک و راست بگوییم، رقابت با محتوای به‌دردنخور، بسیار آسان‌تر است.

موزبار (MozBar)

موزبار یک افزونه درگوگل‌کروم است که هنگام جست‌وجو کردن کلمات کلیدی در گوگل، میزان دامین اتوریتی (DA) و پیج اتوریتی (PA) را برای هریک از نتایج نشان می‌دهد. هرچه این عددها بیشتر باشد، رقابت با آن سایت‌ها سخت‌تر است. برای آنکه توان رقابت با دیگر سایت‌ها را داشته باشید، کلیدواژه‌هایی را انتخاب کنید که نتایج اول گوگل برای آن‌ها، دامین اتوریتی و پیج اتوریتی مشابه وبسایت شما داشته باشند.

دامین اتوریتی و میزان جست‌وجوی ماهانه

دامین اتوریتی، معیاری برای سنجش اعتبار یک وبسایت است. از ابزار Moz برای پی بردن به DA سایت خود کمک بگیرید (Moz’s Link Explorer).

هرچه محتواهای باکیفیت‌تری خلق و لینک‌های باارزش‌تری دریافت کنید، دامین اتوریتی سایت شما بالاتر می‌رود و توان رقابت با سایت‌های معتبرتر را خواهید داشت.

اگر مقدار DA (Domain Authority) سایت شما بسیار پایین است، معقولانه‌تر است که بر روی عبارات کلیدی خاص‌تر سرمایه‌گذاری کنید که جست‌وجوی ماهانه‌ی کم‌تری را از سر می‌گذرانند.  به علاوه، توجه به راهنمای زیر (از Orbit Media) می‌تواند در تعیین تعداد کلمات کلیدی به یاری شما بیاید.

اگر عزم خود را جزم کرده‌اید که به سمت کلمات کلیدی پرطرفدار یورش ببرید، از یاد نبرید که برای پیروز شدن در این نبرد، باید زمان زیادی را برای نوشتن محتوا صرف کنید تا بتوانید در مقابل رقبا، عرض اندام کنید.

سئو محتوا

پیش از این، بر ایجاد فهرست برای محتواهای طولانی تأکید کردیم. در اینجا آموزش‌های بیشتری را برای بهبود سئو وردپرس در زمینه‌ی بهینه‌سازی محتوا مطرح می‌کنیم.

خلاقیت در تولید محتوا

خودتان را از فوبیای چراغ‌های سبز یواست خلاص کنید و راه‌های متفاوت‌تری را در پیش بگیرید. شاید لازم باشد دست از سر متن و تصویر، بردارید و گوشه چشمی به اینفوگرافیک و ویدئو داشته باشید. یا اگر محتواهای شما، معمولا کلی هستند و تکلیف خود را با مخاطب روشن نمی‌کنند، بد نیست اگر بیشتر به جزئیات بپردازید و آموزش‌های سرراست را در اختیار بازدیدکنندگان بگذارید.

جامع بودن محتواها

جامع بودن محتواها (Content comprehensiveness) به این نکته اشاره دارد که یک محتوا باید به همه‌ی جنبه‌های یک نیاز کاربر که از طریق یک جست‌وجو (کوئری) به دنبال آن است، پاسخ دهد. این خصیصه که برای گوگل ارزش زیادی دارد، می‌تواند اهمیت حجم محتواها در سئو را آشکار کند.

تولید محتواهای چند هزارکلمه‌ای

اگر بخواهید برای کلمات کلیدی پرطرفدار محتوا تولید کنید، باید تولید محتواهای طولانی‌تر و مفیدتر را در دستور کار قرار دهید. اگر معمولا برای کلمات کلیدی با رقابت کم‌تر، محتواهایی هزار کلمه‌ای تولید می‌کردید، برای عبارات پرجست‌وجو، باید محتواهایی با طول بیشتر از ۳ هزار کلمه تهیه نمایید. این به معنای این نیست که خرواری از متن را پشت سر هم ردیف کنید، بلکه باید فهرست محتوا و تصاویر و اینفوگرافیک‌های مناسب طراحی کنید و در صورت نیاز، ویدئو و لینک آموزش‌های مکمل را اضافه کنید.

محتوای شاخص

محتواهای شاخص (Cornerstone Contents) موثرترین محتواها هستند. این محتواها نقشی حیاتی در بهبود سئو سایت وردپرس بازی می‌کنند و ترافیک زیادی را برای وبسایت شما به ارمغان می‌آورند. علاوه بر این، محتواهای شاخص، حلقه‌ی اتصالی بین شما و کاربران وفادار وبسایت است؛ چرا که به واسطه‌ی این محتواها، اعتماد مخاطبان جلب می‌شود و آن‌ها با اشتیاق بیشتری به بخش‌های دیگر سایت سر می‌زنند.

تجزیه و تحلیل محتوای شاخص، چراغ راهی برای تولید محتواهای جدید است؛ زیرا این محتواها روشن می‌کنند که مخاطبان کدام سبک و سیاق را بیشتر می‌پسندند. بنابراین شما می‌توانید دوباره همان الگوها را در محتواهای جدید به کار بگیرید و احتمال دیده شدن آن‌ها را افزایش دهید.

محدودیت تعداد کاراکتر اسنیپت

این محدوده‌ها برای سئو وردپرس ایده‌آل است:

  • عنوان سئو (SEO title): بهترین حالت بین ۵۰ تا ۵۵ کاراکتر
  • توضیحات متا (Meta description): بهترین حالت بین ۱۴۵ تا ۱۵۵ کاراکتر

افزونه‌های سئو وردپرس مثل یواست (Yoast) به شما هشدار می‌دهند که این موارد بیش از حد کوتاه یا بلند نباشند. مثلا در یواست به سبز بودنِ نوار هشدار در محل ورود توضیحات متا دقت نمایید.

همچنین بهتر است از به کار بردن کلمات کلیدی یکسان، در چندین صفحه خودداری کنید.

اگر این نکات را رعایت کنید از خطاهای “بهبود اِچ تی اِم اِل” (HTML improvements) در امان خواهید بود. «HTML improvements» تعیین می‌کند که کدام یک از عناوین سئو و توضیحات متا، بیش از حد کوتاه یا بلند و یا تکراری هستند.

اگرچه گوگل تصمیم گرفته است تعداد کاراکتر بیشتری را برای توضیحات متا نشان دهد، اما شما باید براساس همان معیار یواست عمل کنید. چون گوگل هنوز در این روش مصمم نیست و مهم‌تر اینکه این کاراکترها را از متن محتوا می‌گیرد و نه توضیحات متا در یواست. پس فعلا همین روش را ادامه دهید.

براساس این توییت که یکی از مسئولان گوگل نوشته است، تعداد کاراکتر ثابتی برای بخش اسنیپت نتایج گوگل وجود ندارد و طبق تشخیص سیستم ممکن است تغییر کند.

متاتگ توضیحات طولانی

ریچ اسنیپت (Rich snippet)

ریچ اسنیپت اطلاعات بیشتری را به اسنیپت اضافه می‌کند که می‌تواند میزان کلیک کاربران را بیشتر کند. نمایش قسمت ستاره‌ها در نتایج گوگل، نمونه‌ای از ریچ اسنیپت است. ریچ اسنیپت می‌تواند اطلاعات دیگری مثل مشخصات محصول، دستورالعمل‌ها، رویدادها و… باشد.

چگونه ریچ اسنیپت ایجاد کنیم؟

  • اطلاعاتی مثل مرورها، دستورالعمل‌ها و دیگر انواع محتوا را بنویسید که می‌تواند به عنوان ریچ اسنیپت استفاده شود.
  • یک افزونه ریچ اسنیپت نصب کنید. مثل All In One Schema یا WP Review

پلاگین All In One Schema رایگان است اما امکاناتی حداقلی و ظاهری نچسب دارد. افزونه WP Review امکانات بیشتری دارد و از ۱۴ نوع داده پشتیبانی می‌کند و به طور مرتب به‌روز می‌شود.

  • از پلاگین برای تعیین محتوای گزینش‌شده(markup content) استفاده کنید و سپس آن را در ابزار تحلیل ساختار داده‌ی گوگل (Google’s Structured Data Tool) امتحان کنید.

اسنیپت‌های برگزیده (Featured snippets)

اسنیپت‌های برگزیده (Featured snippets) بخشی از محتواهاست که توسط گوگل انتخاب می‌شود و در ابتدای نتایج جست‌وجو، بالاتر از همه‌ی محتواهای دیگر نمایش داده می‌شود. از آنجایی که این بخش، قبل از رتبه ۱ گوگل قرار می‌گیرد، معروف به «رتبه صفر» (Rank Zero) یا «موقعیت صفر» (Position Zero) است. این بخش از محتواها ساختاری مبتنی بر نوع جست‌وجو و پرسش‌های کاربران دارند. سه نوع ساختار برای اسنیپت‌های برگزیده وجود دارد: ۱) پاراگراف ۲) فهرست ۳) جدول.

واضح است که قرار گرفتن در بخش اسنیپت برگزیده، تاثیری مثبت در سئو سایت وردپرس دارد. بنابراین برای آنکه بتوانید از این قابلیت گوگل سود ببرید، باید ساختار محتواهای خود را به شکلی مناسب برای نمایش در گوگل و مبتنی بر کلمات کلیدی طراحی کنید. همچنین نوشتن یک محتوای مستند و مبتنی بر منابع معتبر که با لینک‌های خارجی مشخص می‌شود می‌تواند شانس محتوا را برای اسنیپت برگزیده شدن افزایش دهد.

چگونه گوگل را مجبور کنید که سایت شما را به عنوان اسنیپت برگزیده انتخاب کند؟

  • روی کلیدواژه‌هایی هدف‌گذاری کنید که مردم به دنبال پاسخ ساده و سرراستی برای آن می‌گردند
  • مشخص کنید که پاسخ باید ساختاری پاراگراف‌مانند داشته باشد یا جدول و فهرست
  • برای آن دسته از کلمات کلیدی کمین کنید که در حال حاضر اسنیپت برگزیده دارند، اما محتوای آن‌ها از کیفیت لازم برخوردار نیست
  • محتوای مستند تولید کنید که منابع معتبری را در خود دارد. این منابع به صورت لینک به سایت‌های معتبر، اینفوگرافیک و… مشخص می‌شود
  • اگر هدف شما پاسخ به پرسش‌های کاربران است، کلمات کلیدی را عینا مثل مدل سوالات مردم به کار ببرید
  • مطمئن شوید که برای کلیدواژه‌ی انتخاب شده، در صفحه‌ی اول گوگل جا خوش کرده‌اید. اگر این‌گونه نیست، روی محتوا بیشتر کار کنید
  • در نهایت این گوگل است که تعیین می‌کند کدام محتوا اسنیپت برگزیده باشد. اما معمولا این محتوا از بین ۱۰ نتیجه اول گوگل برای کلمه کلیدی، انتخاب می‌شود

دقت کنید که این ساختار برای زبان فارسی، مشکلاتی دارد و نمایش اسنیپت برگزیده برای زبان فارسی، بسیار سخت‌تر از زبان انگلیسی است.

انتخاب تیترها

تیترها و عنوان‌هایی که برای پست‌ها معین می‌شود معمولا طول بیشتری نسبت به آدرس صفحات (URL) دارند. عناوینی که برای محتواها در نظر می‌گیرید، باید مشخص کنند که چه سرفصل‌هایی در متن پوشش داده شده است. مثلا اگر یک آموزش برای ویندوز تهیه کرده‌اید، باید نسخه‌ی ویندوز را نیز در تیتر محتوا بگنجانید؛ یا اگر فاکتور زمان در محتوا مهم است، اشاره به تاریخ در عنوان می‌تواند کاربران را دقیق‌تر به سمت محتوا هدایت کند و بانس ریت سایت را نیز کاهش دهد.

پس برای تقویت سئو وردپرس این فرمول را رعایت کنید:

  • عنوان صفحات کوتاه باشد (عنوانی که در آدرس URL صفحه نگاشته می‌شود)
  • عنوان پست‌ها طولانی باشد

انتخاب عنوان‌های سئو (SEO Titles)

برخی افراد می‌کوشند چراغ‌های سبز یواست را به دست آورند؛ اما فراموش می‌کنند که تیتر محتواها باید جذاب باشند تا مخاطبان رغبت پیدا کنند که به آن صفحات بروند.

در تدوین عنوان‌های سئو این قواعد را رعایت کنید تا سئو سایت وردپرس شما بهبود پیدا کند:

  • عنوان سئو پست (Post SEO Title) نسخه‌ی جمع‌وجوری از تیتر پست‌ها باشد
  • عنوان سئو صفحه (Page SEO Title) نسخه‌ی کامل‌تری از عنوان صفحه باشد که در مورد قبلی به آن اشاره کردیم (در تدوین این عنوان کمی سلیقه به خرج دهید و از الگوهای تکراری نوشتن کلمه کلیدی و اسم سایت پرهیز کنید. چیزی بنویسید که تفاوت شما را نسبت به رقبا به رخ بکشد)

انتخاب توضیحات متا

احتمالا می‌دانید که در توضیحات متا (Meta Description) باید روی کلمات کلیدی تمرکز کنید. هدف اصلی توضیحات متا این است که خلاصه‌ای از محتوا ارائه دهد و به کاربران بگوید که چرا باید روی مطلب شما کلیک کنند. اگر در بخشی از محتوا، به معرفی ابزار یا آموزش تنظیمات پرداخته‌اید، بهتر است در توضیحات متا آن را گوشزد کنید. همین تغییرات کوچک می‌تواند میزان کلیک و به تبع آن سئو وردپرس را افزایش دهد.

 

این محتوا در حال بروزرسانی می باشد. آن را بوکمارک کنید.

1 دیدگاه

  1. سلام
    ممنون از سایت خوبتون عالی بود

    پاسخ به این نظر

نظر بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

- میتوانید از کد های HTML زیر استفاده نمایید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

- تنها نظراتی تایید میشوند که صرفا جهت درج بک لینک ثبت نشده باشند
*
*