۲۰ دلیل کاهش و افت رتبه سایت در گوگل

نویسنده: امید رجبی| آخرین بروزرسانی: ۱۳ آبان ۱۳۹۸| گروه: آموزش سئو| تعداد نظرات: 0 دیدگاه

(3 رای - میانگین : 5٫00 از 5)

در دنیای امروز، هر کسب‌وکار آنلاینی که بخواهد فروشش را افزایش دهد، باید ترافیک قابل قبولی برای وب‌سایتش داشته باشد. از آنجایی که گوگل مرجع اصلی به دست آوردن ترافیک است، بالا بودن رتبه سایت در نتایج گوگل بسیار حیاتی‌ست. شما باید وب‌سایت خود را به گونه‌ای مدیریت کنید که لیدهای (lead) قابل قبولی داشته باشد و بازدیدکنندگان را به استفاده از سایت ترغیب کند و در نهایت آن‌ها را به مشتری تبدیل نماید.

اگر در جست‌وجوی طبیعی یا همان “ارگانیک سرچ” رتبه‌ی بهتری کسب کنید، ترافیک بیشتری را از موتورهای جست‌وجو جذب می‌کنید؛ اما زمانی که رتبه سایت شما، افت قابل توجهی در جست‌وجوی طبیعی تجربه می‌کند، ترافیک وب‌سایت شما کاهش می‌یابد و به تبع آن، از درآمد شما هم کاسته می‌شود.

دلایل افت رتبه سایت در گوگل و کاهش ترافیک پرشمار هستند. اگر بتوانید این دلایل را شناسایی کنید، می‌توانید از خلأهای کسب‌وکار خود آگاه شوید و در صورت امکان، ترافیک را به وب‌سایت خود بازگردانید. در اینجا ۲۰ دلیل بالقوه برای کاهش رتبه وب‌سایت را بررسی می‌کنیم تا از جنبه‌های گوناگون با عوامل مؤثر در رنک سایت خود آشنا شوید.

۱. کلمات کلیدی نامناسبی را انتخاب کرده‌اید

اگر سایت شما سال‌های متمادی آنلاین بوده است، شاید در حال حاضر از کلیدواژه‌هایی استفاده می‌کنید که دیگر ارتباط موضوعی ندارند و یا تاریخ مصرفشان گذشته است.

نحوه‌ی سرچ کردن خودتان در گوگل را در نظر بگیرید. آیا تا به حال از کلمات ادبی و ثقیل برای پیدا کردن پاسخ پرسش‌های خود استفاده کرده‌اید و جواب به درد بخوری برای آن‌ها پیدا نکرده باشید؟ بسیاری از مردم یک سوال را به صورت‌های مختلفی جست‌وجو می‌کنند و باز هم نمی‌توانند پاسخ درخوری برای آن بیابند. در نهایت، به عنوان آخرین راه‌حل، جست‌وجوی خود را با زبانی ساده و عامیانه تایپ می‌کنند و پاسخ خود را در همان نتایج اول مشاهده می‌کنند. موتورهای جست‌وجو هم در سال‌های اخیر چنین رویکردی را در پیش گرفته‌اند و به جای اینکه برای تعیین رتبه سایت فقط بر کلمات کلیدی تکیه کنند، وب‌سایت‌ها را براساس جملات کاملی که با زبانی خودمانی نوشته شده‌اند، رتبه‌بندی می‌کنند.

به کلمات کلیدی و عبارات کلیدی خود نگاهی بیندازید. اگر از کلمات کلیدی قدیمی یا عمومی‌تر استفاده می‌کنید، در رنکینگ و رتبه‌بندی درستی قرار نگرفته‌اید و باید استراتژی خود را به‌روز کنید.

۲. بک لینک‌های از دست رفته

دلیل دیگری که می‌تواند باعث کاهش رتبه سایت در گوگل شود، از دست دادن بک لینک‌های وب‌سایت شماست. سایت خود را بررسی کنید و بک لینک‌های از دست رفته در ۹۰ روز گذشته را پیدا کنید. می‌توانید از ابزارهایی مثل Majestic یا Ahrefs استفاده کنید. وب‌سایت CognitiveSEO نیز ابزار رایگانی را برای بررسی بک لینک ارائه می‌کند که اطلاعات تقریبا به‌روزی را درباره‌ی سابقه‌ی لینک‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد.

اگر فهمیدید که لینک‌های از دست رفته بسیاری دارید، این عامل می‌تواند دلیل افت رتبه سایت شما در گوگل باشد. شما باید نگاه عمیق‌تری به مشخصات لینک‌های از دست رفته داشته باشید. مثلا مواردی از جمله:

  • آیا بک لینک از دست رفته، جزء بک لینک‌های سایت‌واید (sitewide) است؟ (لینک‌هایی که در اکثر صفحات تکرار شده‌اند و در فوتر و جاهای مشابه، قرار دارند)
  • آیا بک لینک‌های از دست رفته بر روی همان صفحاتی بوده اند که کاهش رتبه را تجربه کرده‌اند؟
  • آیا لینک‌های ورودی (inbound links) به صفحاتی که دچار افت رتبه و رنک شده‌اند، از بین رفته اند؟
  • آیا بک لینک‌های حذف شده ای را می‌بینید که به صفحاتی از وب‌سایت شما ارجاع داده شده‌اند و آن صفحات به صفحات دیگری که رنک پایین‌تری دارند، لینک داده‌اند؟

اگر بک لینک‌های ورودی به سایت شما خراب باشد یا از بین رفته باشد، باید دقیقا مشخص کنید که آن بک‌لینک‌ها از کدام وب‌سایت‌‌ها می‌آیند و چرا خراب شده‌اند. سپس می‌توانید آن‌ها را حذف یا جایگزین کنید یا همان‌ها را نگه‌دارید.

اگر وقت کافی برای بررسی همه‌ی لینک‌ها ندارید و یا به هر دلیلی ترجیح می‌دهید این کار را به یک متخصص بسپارید، می‌توانید از پکیج disavow سئو ارزان استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید قدم‌های بعدی خود را تعیین کنید، باید هرکدام از لینک‌ها را جداگانه بررسی کنید:

  • اگر لینک‌ها عمدا حذف شده‌اند، مشخص می‌کند که جزء لینک‌های طبیعی نبوده‌اند و می‌توانند دچار پنالتی گوگل شوند. پس بهتر است آن‌ها را از دور خارج کنید.
  • گاهی اوقات بک لینک‌ها هنگام به‌روزرسانی وب‌سایت خراب می‌شوند یا تغییر می‌کنند. در چنین مواردی می‌توانید صاحب سایت مبدأ را متقاعد کنید که آن‌ها را به حالت اول بازگرداند.
  • اگر لینک‌های ورودی با لینک‌های جدیدی از منابع متفاوت جایگزین شده‌اند، می‌توانید به منبع جدید نیز لینک دهید.
  • همیشه می‌توانید لینک‌های قدیمی را با بک‌لینک‌های جدیدی که فعال هستند، جایگزین کنید.

برای اینکه از تأثیر منفی لینک‌های از بین رفته روی رتبه‌ی سایت خود جلوگیری کنید، جا دارد که برای نرم‌افزارها و برنامه‌های مانیتور لینک که همیشه لینک‌های خراب را رصد می‌کنند، هزینه کنید. به این ترتیب می‌توانید ابتکار عمل را به دست بگیرید و پیش از اینکه رتبه سایت شما کاهش یابد، اصلاحات لازم را انجام دهید.

۳. ریدایرکت‌های خراب و از کار افتاده

اگر در حال راه‌اندازی یک وب‌سایت جدید هستید، یا سایت را به یک سرور جدید منتقل و یا تغییرات ساختاری در وب‌سایت خود ایجاد می‌کنید، به احتمال زیاد شاهد کاهش رتبه سایت خواهید بود، مگر اینکه برنامه‌ریزی مناسبی برای ریدایرکت ۳۰۱ داشته باشید.

دلایل کاهش رتبه سایت در گوگلوقتی از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده می‌کنید، باید مطمئن شوید که نقشه‌های XML، تگ‌های کنونیکال و بک‌لینک‌ها هم آپدیت شده‌اند. ریدایرکت ۳۰۱ شبیه به اخطار تغییر آدرس برای وب است. این اخطار به موتورهای جست‌وجو می‌گوید که یک یا چند صفحه یا کل وب‌سایت شما منتقل شده است. شما از بازدیدکنندگان وب‌سایت خود می‌خواهید که به آدرس جدید رجوع کنند و نه آدرس قبلی. اگر این کار به درستی انجام شود، تغییری در رنک وب‌سایت شما اتفاق نمی‌افتد و به خاطر محتوای تکراری در آدرس جدید و قدیمی، دچار پنالتی گوگل نخواهید شد.

۴. اقدامات دستی(Manual Actions)

اگر شاهد افت ناگهانی در رنک وب‌سایت خود هستید، این امر می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که گوگل شما را مستحق مجازات (پنالتی) دانسته است. اقدامات دستی (Manual actions) مواردی هستند که توسط یک کارمند انجام می‌شود، به جای آنکه نتیجه‌ی آپدیت‌های الگوریتمی باشد.

اگر وب‌سایت شما رنک خود را در دیگر موتورهای جست‌وجو مثل یاهو و بینگ حفظ کرده است، به احتمال قریب به یقین، دچار پنالتی گوگل شده‌اید. فرقی نمی‌کند که پنالتی گوگل به خاطر اقدامات فردی بوده یا آپدیت‌ اتوماتیک؛ به هر حال باید خود را از حالت پنالتی نجات دهید. در ابتدا، بهترین روش برای این کار مراجعه به گوگل سرچ کنسول و مشاهده‌ی اعلان‌ها است. به هشدارها (warnings) در قسمت پیام‌ها و بخش اقدامات دستی (Manual Actions) دقت کنید. در این قسمت‌ها می‌توانید گزارش‌هایی را مشاهده کنید که بیان می‌کند یک کارمند گوگل برخی از صفحات وب‌سایت شما را متضاد با دستورالعمل‌های گوگل تشخیص داده است. در این بخش می‌توانید توصیه‌ها و اطلاعاتی را برای برطرف کردن این مشکلات پیدا کنید.

با انواع پنالتی گوگل و نحوه رفع آن آشنا شوید: پنالتی گوگل

۵. تغییرات الگوریتم

گوگل همیشه با ایجاد تغییراتی در الگوریتم، به دنبال راه‌هایی برای بهبود استراتژی‌ها و نتایج جست‌وجو است. بسیاری از سایت‌ها به دلیل این تغییرات، دچار خسران می‌شوند و رتبه سایت آن‌ها افت می‌کند.

برای جلوگیری از افتادن در چاهِ آپدیت‌های گوگل، از یک استراتژی بازاریابی و جذب ترافیک از طریق چند پلتفرم استفاده کنید که شامل شبکه‌های اجتماعی و دیگر روش‌های بازاریابی می‌شود.

۶. تغییرات طبیعی در گوگل

در برخی از موارد، افت رنک در نتایج جست‌وجو، مستقیما به عواملی در وب‌سایت شما مربوط نمی‌شود. گوگل هرازچندگاهی براساس رفتار کاربران، تغییراتی در نوع نتایج جست‌وجو اعمال می‌کند. برای مثال، اگر یک افزایش ناگهانی در سرچ برای یک موضوع خاص اتفاق بیفتد، ممکن است گوگل نتایج جدیدتر را اول از همه نشان دهد و محتواهای ثابت را به جایگاه‌های پایین‌تری تنزل دهد. اگر محتوای شما در دسته‌ی دوم قرار می‌گیرد، در رتبه سایت خود افتی را شاهد خواهید بود.

۷. تفاوت‌های جغرافیایی

رتبه‌ی شما بسته به مکانی که جست‌وجو انجام می‌شود، متفاوت است. اگر رتبه‌بندی وب‌سایت خود را در یک منطقه‌ی جغرافیایی بررسی می‌کنید، لازم است که این کار را برای چندین منطقه‌ی دیگر هم انجام دهید تا درک دقیق‌تری از رتبه وب‌سایت خود داشته باشید. به عنوان مثال، اگر برای یک کلمه کلیدی یا یک عبارت خاص، در ۳۰ رده‌ی اول قرار بگیرید، در ۶۷ درصد مواقع، رتبه‌ی شما در مکان‌های دیگر، همین جایگاه نخواهد بود.

تا حالا توجه کرده‌اید که نتایجی که برای یک جست‌وجوی خاص به شما نشان داده می‌شود، می‌تواند با نتایجی که برای همان جست‌وجو به شخص دیگری نشان داده می‌شود، کاملا فرق داشته باشد؟ همچنین اگر به حساب گوگل خود وارد شده باشید و سرچ کنید و پس از آن، از حساب خود خارج شوید و همان جست‌وجو را انجام دهید، نتایج متفاوتی مشاهده می‌کنید. دلیل این اتفاق، این است که گوگل (Google) قبل از اینکه نتایج را به شما نشان دهد، سایت‌هایی که قبلا دیده‌اید، مکانی که حضور دارید و حتی دستگاهی را که استفاده می‌کنید در نمایش نتایج لحاظ می‌کند.

۸. رقابت با وب‌سایت‌های دیگر

امکان دارد شما همه‌ی کارهای لازم را به درستی انجام داده‌اید ولی باز هم شاهد افت رتبه سایت خود و از دست دادن ترافیک هستید. ممکن است یکی از دلایل این موضوع، عملکرد بهتر رقبای شما باشد. با آنالیز و رصد کردن فعالیت رقیبان خود در شبکه‌های اجتماعی، استراتژی‌های لینک‌سازی و بازاریابی محتوایی آن‌ها، رقبای خود را تحت نظر بگیرید. می‌توانید از ابزارهایی مثل Wayback Machine و Versionista برای نظاره کردن تغییراتی که رقبای شما ایجاد کرده‌اند، استفاده کنید.

وقتی بفهمید رقیبان شما چه کاری کرده‌اند که توانسته‌اند رتبه‌ی شما را مال خود کنند، می‌توانید برخی از آن تغییرات را انجام دهید، البته به شرطی که آن‌ها را بهتر پیاده‌سازی کنید.

برای بررسی دقیق بک‌لینک‌های رقیبان خود، می‌توانید با مبلغی اندک پکیج Spy را سفارش دهید.

۹. سرعت بارگذاری صفحات سایت

سرعت بارگذاری و نمایش محتوای صفحات وب‌سایت، فقط بر رتبه‌ی سایت شما اثر نمی‌گذارد، بلکه در تجربه‌ی بازدیدکنندگان سایت شما هم مؤثر است. وقتی مدت زمان زیادی طول بکشد که صفحات بارگذاری و نمایش داده شوند، بانس ریت یا همان خروج کاربران از وب‌سایت شما، بیشتر می‌شود؛ چرا که مردم دوست ندارد برای دیدن محتوای سایت انتظار زیادی بکشند.

برای بررسی سرعت وب‌سایت، می‌توانید از ابزار گوگل به نام PageSpeed استفاده کنید. این ابزار برای تجمیع داده‌های کاربران واقعی بهینه شده است. با توجه به سرعت بارگذاری، صفحات در سه دسته‌ی سریع، آهسته و متوسط قرار می‌گیرند. لازم است یادآوری کنیم که گوگل این ابزار را برای کشور ایران ارائه نمی‌دهد و اگر قصد استفاده از آن را دارید، باید از ابزارهای تغییر و مخفی کردن هویت استفاده کنید.

آموزش افزایش سرعت سایت را در لینک روبرو مطالعه کنید: افزایش سرعت سایت

۱۰. مشکلات سرور

اگر سایت شما با مشکلات سرور دست‌وپنجه نرم می‌کند، می‌تواند به دلیل اختلال در عملکرد کش (caching) باشد و یا یک مارک‌آپ خالی (empty markup) به گوگل‌بات ارائه می‌شود. حل کردن هرچه سریع‌تر مشکلات سرور، یک امر ضروری است. شما باید در گزارشات سرور (server logs) به دنبال خطاها بگردید و برای بررسی چگونگی عملکرد یک آدرس (URL) یا کراول شدن آن، از ابزاری مشابه Fetch and Render گوگل استفاده کنید.

۱۱. پنالتی گوگل برای لینک‌های بی‌کیفیت

همه‌ی لینک‌ها ارزشی برابر ندارند. اگر از بک‌لینک‌های پرخطر یا اسپم استفاده کنید یا استراتژی لینک‌سازی شما بسیار قدیمی باشد، گوگل سایت شما را تنبیه می‌کند و پنالتی گوگل نصیب وب‌سایت شما خواهد شد.

گوگل در پاراگراف اول از بخش راهنمای سرچ کنسول که Link Schemes نام دارد، صریح و روشن به مشخصات لینک‌های بی‌کیفیت اشاره می‌کند. گوگل می‌گوید:

هر لینکی که بخواهد پیج‌رنک یا رتبه سایت در نتایج جست‌وجوی گوگل را دست‌کاری کند، ممکن است به عنوان بخشی از Link Scheme و ناقض دستورالعمل‌های گوگل وبمستر شناخته شود. این موضوع شامل هر نوع اقدامی برای دست‌کاری لینک‌های ورودی به وب‌سایت شما و لینک‌های خروجی از سایت شما می‌شود.

برای طراحی یک استراتژی لینک‌سازی باکیفیت زمان کافی اختصاص دهید تا دچار پنالتی گوگل نشوید و ترافیک طبیعی و ارگانیک وب‌سایت خود را بهبود ببخشید.

ایجاد بک لینک باکیفیت کار آسانی نیست. پکیج های لینک سازی سئو ارزان را در لینک زیر مشاهده کنید:
خرید بک لینک

چند پیشنهاد برای ساختن بک‌لینک‌های با‌کیفیت:

  • لینک‌های شکسته را با ساختن لینک‌های جدید و باارزش جایگزین کنید
  • از ایندکس‌گذاری PR استفاده کنید تا در محتوای آنلاین یا مقاله‌های خبری، به شما ارجاع داده شود
  • محتواهای باکیفیت و منحصر به فرد بنویسید و آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید تا مردم بتوانند از آن محتواها استفاده کنند

۱۲. تغییرات نرخ کلیک (CTR)

در حال حاضر، گوگل در رتبه‌بندی سایت‌ها به تجربه‌ی کاربر اهمیت بیشتری می‌دهد. برای اینکه بفهمید چرا نرخ کلیک یا همان CTR وب‌سایت شما افت کرده است، در گوگل سرچ کنسول به آمار خود در ۹۰ روز گذشته نگاه کنید. اگر بانس رِیت وب‌سایت شما، بسیار بالاست، احتمالا مردم به سایت شما وارد می‌شوند ولی آنچه را می‌خواهند پیدا نمی‌کنند و به سرعت از سایت شما خداحافظی می‌کنند. در نتیجه، گوگل براساس این بازخورد کاربران، رنک سایت شما را بدتر می‌کند.

اگر متوجه کاهش تعداد کلیک (CTR) شدید، برخی از موارد زیر بررسی کنید:

  • آیا سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت شما بسیار کم است؟
  • آیا به‌تازگی چیزی مثل پاپ‌آپ به سایت خود اضافه کرده‌اید؟
  • آیا اخیرا عناوین صفحات و تگ‌های تایتل را تغییر داده‌اید؟

در مورد تأثیرِ تغییرِ تگ‌های تایتل در رنک وب‌سایت می‌توانید این مقاله را بخوانید.

۱۳. تغییرات جدید وب‌سایت و طراحی مجدد

اگر تصمیم بگیرید سایت خود را دوباره طراحی کنید، بی‌تردید دلتان نمی‌خواهد که ترافیک و رتبه‌ای را که مدت زیادی برای آن زحمت کشیده‌اید، از دست بدهید. کارهایی وجود دارد که با انجام آن‌ها، نه تنها شاهد کاهش رتبه سایت خود نخواهید بود، بلکه به شما در بهبود رنک هم کمک می‌کند؛ مواردی از جمله:

  • مطمئن شوید که همه‌ی ریدایرکت‌های ۳۰۱ به درستی آدرس‌دهی شده است
  • ساختار لینک‌های ورودی را رصد کنید تا خیالتان از بابت کارکرد صحیح آن‌ها در طراحی جدید سایت، راحت باشد
  • قبل از عرضه‌ی رسمی وب‌سایت جدید، برخی از گزارشات مبنایی مثل بررسی رنک (rank tracker)، ارزیابی سایت (Site Audit)، ترافیک و ترسیم نقشه‌ی آدرس صفحات را مرور کنید

با برنامه‌ریزی دقیق و توجه به مؤلفه‌های اصلی پروژه‌ی طراحی مجدد، از تأثیر منفی بر سئو سایت و رتبه سایت خود جلوگیری خواهید کرد و حتی می‌توانید بهبودهایی را در این زمینه تجربه کنید.

۱۴. مشکلات فنی ساده

سئو فنی یا همان سئو تکنیکال (Technical SEO)، فونداسیونی برای محتوای وب‌سایت شماست. این مقوله، مشخص می‌کند که موتورهای جست‌وجو تا چه اندازه می‌توانند به خوبی وب‌سایت شما را کراول کنند و محتوای شما را ایندکس نمایند.

با موتورهای جستجو بیشتر آشنا شوید: موتور های جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جست‌وجو روزبه‌روز حرفه‌ای‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند. از همین رو، سئو تکنیکال هم همواره دست‌خوش تغییراتی می‌شود. آگاهی از مشکلات سئو تکنیکال باعث می‌شود بتوانید بهتر به وب‌سایت خود رسیدگی و رتبه‌ی وبسایت خود را حفظ کنید.

برای آشنایی با ابزارهای سئو تکنیکال، به این مقاله رجوع کنید.

۱۵. گشت‌وگذار در وب‌سایت

پیمایش و مسیریابی وب‌سایت (website navigation) به بازدیدکنندگان می‌گوید که در کجاها می‌توانند به چه اطلاعاتی دست پیدا کنند. سعی کنید یک ساختار ساده با دو سطح یا حداکثر سه سطح طولی برای گشت‌وگذار در سایت (internal navigation) داشته باشید.

اگر مخاطبان شما برای پیدا کردن چیزی که نیاز دارند، مجبور شوند روی قسمت‌های زیادی کلیک کنند، به احتمال زیاد وب‌سایت شما را ترک می‌کنند. همچنین ممکن است موتورهای جست‌وجو از کراول کردن محتواهایی که در اعماق وب‌سایت شما دفن شده‌اند، خودداری کنند. این اتفاق به نوبه‌ی خود باعث کاهش رتبه سایت شما می‌شود و ترافیک کمی را برای قسمتی از محتواهای مهم خود دریافت خواهید کرد.

استراتژی‌های لینک‌های داخلی نه تنها بخشی موثر در سئو است، بلکه برای دیگر استراتژی‌های حفظ مشتری نیز به کار می‌آید. اگر لینک‌های داخلی و گشت‌وگذار در سایت را ساده و منطقی کنید، به حفظ مشتری کمک کرده‌اید و همچنین دیگر فاکتورهای رتبه‌بندی مثل زمان حضور در سایت را نیز بهبود بخشیده‌اید.

استفاده از لینک‌های داخلی که به خوبی با کلمات کلیدی همراه شده‌اند، به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند که سریع‌تر مشخص کنند وب‌سایت شما پیرامون چه موضوعاتی تعریف شده و محتوای شما به کدام کوئری‌ها مرتبط است.

۱۶. فشار بیش از حد روی سرور

اگر سرور شما برای افزایش ناگهانی در ترافیک تنظیم نشده باشد، می‌تواند دچار سربار (overload) شود و از کار بیفتد. کسانی که از سرور اشتراکی استفاده می‌کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که با از کار افتادن سرور مواجه شوند؛ چون ممکن است وب‌سایت دیگری در همان سرور، شاهد افزایش ناگهانی ترافیک باشد و مشکلات آن به وب‌سایت‌های دیگر هم سرایت کند.

در بسیاری از سرورهای میزبانی که می‌خرید، در صورتی که وب‌سایت شما به محدوده‌ی پهنای باند مشخص شده برسد، سایت شما از کار می‌افتد. این اتفاق در صورتی خواهد افتاد که سایت شما محبوبیت بالایی کسب کند و ترافیک آن بسیار بالا رود. اگر وب‌سایت شما زیاد از دسترس خارج شود، تأثیری منفی بر رتبه سایت شما خواهد گذاشت.

۱۷. اطلاعات متا

کاربرد اطلاعات متا (meta information) یا تگ‌های متا، برای این است که به گوگل بگویید وب‌سایت شما چه اطلاعاتی را ارائه می‌کند. یکی از مهم‌ترین داده‌های متا که به شما در بهتر کردن رتبه سئو کمک می‌کند، تگ عنوان یا تایتل تگ (title tag) است. انواع دیگری از اطلاعات متا که به شما در بهبود رنک وب‌سایت دست یاری می‌دهد، هِدِرها و توضیحات متا است.

هنگام تهیه‌ی اطلاعات متا از تناقض دوری کنید. مثلا وقتی تاریخ یک مقاله را تغییر می‌دهید، حتما این تغییر را در توضیحات متا هم اعمال کنید.

شما نباید اطلاعات متا را کپی کنید و یا از عنوان‌های کلی و بی‌معنا مثل «صفحه‌ی اصلی» استفاده کنید، بلکه باید تگ‌های عنوان خاص‌تری را انتخاب کنید که شامل کلمات کلیدی مورد نظر شما هم باشند. اگر از یک عنوان برای چند صفحه استفاده کنید، نه تنها کاربران خود را گمراه می‌کنید، بلکه در نتایج موتورهای جست‌وجو با خودتان در رقابت خواهید بود.

۱۸. منبع ترافیک

ترافیک وب‌سایت شما نه تنها شامل تعداد بازدید می‌شود بلکه تعداد صفحاتی را که کلیک دریافت کرده‌اند و مدت زمانی را که در هر صفحه گذرانده شده است، در بر می‌گیرد.

ترافیک می‌تواند از چندین منبع به سمت سایت شما روانه شود، از جمله:

  • بازاریابی ایمیلی
  • ارجاع از سایت‌های دیگر
  • ترافیک مستقیم (با وارد کردن آدرس سایت شما در مرورگر)
  • جست‌وجوی ارگانیک و طبیعی (از سمت موتورهای جست‌وجو)
  • جست‌وجوی پولی (مثل تبلیغ در گوگل)
  • شبکه‌های اجتماعی

کدام‌یک بهتر است؟ منبعی که بیشترین میزان تعامل (engagement)، کمترین میزان بانس ریت و بیشترین نرخ تبدیل را داشته باشد.

ترافیک مستقیم برای رتبه‌بندی سایت آنچنان حیاتی نیست ولی به دلایل زیر اهمیت دارد:

  • بازدیدکنندگان ترجیح می‌دهند به سایت شما برگردند؛ چون شما را می‌شناسند و می‌خواهند بدانند چه چیزی عرضه می‌کنید
  • شما در حوزه‌ی کاری خود به عنوان یک متخصص شناخته شده‌اید؛ بنابراین چون مردم برند شما را می‌شناسند، به وب‌سایت شما می‌آیند
  • ترافیک مستقیم، تحت تأثیر تغییرات شبکه‌های اجتماعی یا گوگل قرار نمی‌گیرد و به عنوان یک منبع مستقل از بازدیدکنندگان به شمار می‌رود

می‌توانید آمار ترافیک مستقیم وب‌سایت خود را از گوگل آنالیتیکس پیگیری کنید. اگر قصد دارید ترافیک مستقیم سایت خود را افزایش دهید، باید بر ایجاد یک برندِ ماندگار تمرکز کنید. به علاوه، ارائه‌ی توصیه‌های حرفه‌ای و کمک به بازدیدکنندگان، نشان می‌دهد که شما در حرفه‌ی خود یک صاحب‌نظر هستید و این امر می‌تواند در تقویت ترافیک مستقیم به یاری شما بیاید.

آموزش جامع گوگل آنالیتیکس را در لینک روبرو بخوانید: آموزش گوگل آنالیتیکس

۱۹. مدت زمان حضور در سایت

میزان تعاملِ (engagement) کاربر، می‌تواند روی رتبه‌ی وب‌سایت شما اثرگذار باشد. اگرچه دقیقا اطلاع نداریم که گوگل به چه چیزی نگاه می‌کند؛ اما با این حال، چند معیار مثل بانس رِیت و میانگین زمانی که در صفحات شما سپری شده است، وجود دارد که به راحتی می‌توانید آن‌ها را در گوگل آنالیتیکس قیاس کنید. این معیارها مستقیما به رتبه‌بندی مربوط نمی‌شود؛ اما نشانه‌ای از این است که آیا شما تجربه‌ی خوبی برای کاربران خود مهیا کرده‌اید یا نه.

۲۰. محتوای تکراری

گوگل، محتوای تکراری را بلوک‌های قابل توجهی از محتوا تعریف می‌کند که در یک یا چند دامنه، به طور کاملا واضح شباهت دارند یا کاملا مطابق محتوای دیگری هستند. این موضوع همیشه به عنوان فریب‌کاری یا اسپم شناخته نمی‌شود و همیشه نیز افت رتبه سایت را به همراه ندارد.

وقتی که محتوا به صورت عمدی و آشکار، به قصد دست‌کاری در رتبه‌بندی و افزایش ترافیک کپی می‌شود، وب‌سایت شما در معرض پنالتی گوگل قرار می‌گیرد. بدین ترتیب، رنک وب‌سایت شما صدمه‌ی جدی می‌خورد و در بدترین حالت، سایت شما کاملا از ایندکس گوگل حذف می‌شود و پس از آن در نتایج جست‌وجو نمایش داده نمی‌شود.

جمع‌بندی پایانی

روش شب امتحانی برای افزایش ترافیک وب‌سایت و بهبود رتبه سایت در موتورهای جست‌وجو وجود ندارد. به شیوه‌های سطحی و مقطعی متوسل نشوید تا از عواقب چنین استراتژی‌هایی در امان باشید. به جای آن، از آخرین به‌روزرسانی‌ها و بهترین روش‌ها آگاه باشید تا حضور خود در دنیای مجازی را قوت و به کسب‌وکار خود رونق ببخشید.

نظر بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

- میتوانید از کد های HTML زیر استفاده نمایید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

- تنها نظراتی تایید میشوند که صرفا جهت درج بک لینک ثبت نشده باشند
*
*