سئو چیست؟ – سئو – بهینه سازی سایت

سئو ارزان| اردیبهشت ۷, ۱۳۹۴| آموزش سئو|

(114 رای - میانگین : 4٫95 از 5)

بروزرسانی شده در تاریخ : ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ 

فکر می کنید روزانه چند مطلب در سطح وب منتشر می شود؟ کاربران وردپرس به تنهایی بیش از ۲ میلیون مطلب در روز منتشر می کنند. یعنی ۲۴ مطلب در هر ثانیه!

این بدان معناست که ۲۱۶ نفر دکمه “انتشار” مطلب را هنگامی که تا اینجای مقاله را می خوانده اید فشرده اند. این آمار تنها برای کاربران وردپرس است. اگر بخواهیم کل سطح وب را در نظر بگیریم، با اعداد و ارقام بسیار بزرگتری روبرو خواهیم شد.

اگر بخواهید وبسایت شما یکی از وبسایت های موفق باشد، این موضوع کار را سخت می کند.

در دنیای امروز که ۹۳ درصد تجربه های آنلاین با موتور جست و جو آغاز می شود، قرار داشتن در صفحه اول گوگل تعیین می کند که یک تجارت موفق خواهید داشت یا به سمت زوال نزدیک می شوید!

تعریف سئو

آیا می دانید سئو سایت به چه معناست؟ به راستی سئو چیست؟

سئو ( SEO ) مخفف کلمه Search Engine Optimization می باشد و به معنای بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جست و جو نظیر گوگل ، یاهو و بینگ است.

این یک تعریف کلی به شمار می آید اما واقعا چه نوع بهینه سازی ای انجام می شود تا وبسایت در موتور جست و جو بهتر عمل کند؟ بهینه سازی بر روی مطالب وبسایت؟ لینک ها؟ و یا …

سئو در ویکی پدیا اینگونه تعریف شده است :

Search engine optimization (SEO) is the process of affecting the visibility of a website or a web page in a web search engine’s unpaid results

بهینه سازی سایت (سئو) ، پروسه تاثیر گذاشتن بر روی درصد دیده شدن یک وبسایت یا یک صفحه در نتایج (بدون هزینه کردن) می باشد.

به بیان ساده، سئو فرایند بهینه سازی محتوای آنلاین شماست که باعث می شود موتور جستجو به نمایش آن در نتایج ابتدایی خود برای کاربران علاقه پیدا کند.

بیایید تعریف فوق را به بخش های کوچک تری بشکنیم تا قابل فهم تر شود:

هنگامی که بحث سئو می شود، سه عامل وجود دارد : شما، موتور جستجو، کاربر (جستجو کننده).اگر مقاله ای راجع اینکه “چگونه آشپزی یاد بگیرم؟” داشته باشید، می خواهید که موتور جست و جو [که در اکثر مواقع گوگل است] شما را برای کاربرانی که کلمه “یادگیری آشپزی” را جستجو می کنند در نتایج ابتدایی خود نمایش دهد.برای رسیدن به این هدف به “سئو” احتیاج پیدا خواهید کرد.

از آن جایی که موتور جستجوی گوگل محبوب ترین و پر استفاده ترین موتور جستجو در دنیا و همچنین ایران است، هدف اکثر وبسایت های خارجی و همچنین ایرانی رسیدن به رتبه های بالا در این موتور جست و جو می باشد.بنابراین موتور جستجوی گوگل مورد هدف این مقاله است.

اگر کلمه ای را در گوگل جست و جو نمایید، نتایج به دو بخش تقسیم می شوند؛ نتایج الگوریتمی (“طبیعی”، “ارگانیک” یا “رایگان”) و تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (pay-per-click adverts).می توانید در تصویر زیر این دو قسمت را به خوبی مشاهده نمایید:

نتایج موتور جستجو گوگل

تبلیغات گوگل با کلمه Ad نوشته شده در کنار آدرس مشخص می گردند

چرا سئو سایت از اهمیت بالایی برخوردار است؟

سئو یک معجزه به حساب می آید که به کمک آن می توانید گوگل را علاقه مند به مطالب خود کنید و در نتایج ابتدایی ارگانیک (طبیعی) آن نمایش داده شوید.بگذارید آمار جالبی را بررسی کنیم :

  • امروزه ۹۳ درصد تجربه های آنلاین با یک موتور جست و جو آغاز می شود.
  • ۷۵ درصد از سهم بالا را موتور جست و جوی گوگل از آن خود کرده است.
  • ۵ نتیجه اول گوگل ۶۷ درصد از کل کلیک ها را از آن خود می کنند.

حالا متوجه می شوید چرا بهینه سازی وبسایت از اهمیت بالایی برخوردار است.اگر مقاله، محصول و وبسایت شما در صفحه ای غیر از صفحه اول گوگل باشد، هیچ تفاوتی با اینکه “اصلا در گوگل رتبه ای نداشته باشید” ندارد.لطیفه ای در این مورد وجود دارد که اهمیت صفحه اول گوگل را به نمایش می گذارد:

صفحه دوم گوگل بهترین مکان برای مخفی کردن یک جسد

بهترین مکان برای مخفی کردن یک جسد ، صفحه دوم نتایج گوگل است!

قبل از ادامه مبحث سئو، بهتر است در مورد اینکه موتور جستجو گونه کار می کند اطلاعاتی داشته باشید.بنابراین قبل از خواندن ادامه این مقاله، لینک روبرو را مطالعه نمایید : موتور جستجو چگونه کار می کند؟

سئو مانند یک صفحه کاغذ، دو سمت دارد که البته کاملا متفاوت از یکدیگر هستند و شما باید موضع خود را مشخص کنید!

سئو کلاه سیاه در برابر سئو کلاه سفید (White hat vs. Black hat)

در بهینه سازی موتور های جستجو، افرادی می خواهند به سرعت به درآمد برسند در حالی که افراد دیگری به صورت بلند مدت هدف گذاری می کنند.اگر شما از دسته افرادی هستید که می خواهید “به سرعت پولدار شوید!”، احتمالا به سراغ سئو کلاه سیاه می روید.این نوع از سئو کاربران را در نظر نمی گیرد و تنها بر روی بهینه سازی مطالب برای موتور جستجو تمرکز می کند.سئو کلاه سیاه می تواند درآمد و بازدید زیادی را به سرعت برای وبسایت رقم بزند.اما نتیجه این رویکرد چیزی جز اسپم شدن و حذف از نتایج گوگل نخواهد بود و در نهایت وبسایت متخطی جریمه خواهد شد.

ممکن است با این روش میلیون ها تومان کسب درآمد کنید اما باید به صورت مداوم مراقب بروزرسانی های موتور جستجو باشید و روش های جدید جهت دور زدن قوانین را پیدا کنید.

در مقابل سئو کلاه سیاه، سئو کلاه سفید قرار دارد که روش صحیح جهت ایجاد یک کسب و کار پایدار است.اگر به این ضورت سئو می کنید، کاربران انسانی در مرکز توجه شما قرار دارند.سعی می کنید بهترین محتوای ممکن را به آن ها تحویل دهید و همچنین از سادگی دسترسی به محتوا اطمینان حاصل می کنید.

اما سئو تنها به این دو تکنیک ختم نمی شود.بینابین سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری وجود دارد.همان طور که از نامش پیداست، مقداری کلاه سفید است و مقداری کلاه سیاه.و این بدان معناست که نه به اندازه سئو کلاه سفید خالص و معصوم است و نه به اندازه سئو کلاه سیاه ناقض قوانین موتور جستجو!

در سئو کلاه خاکستری (Gray hat SEO) قصد نیرنگ زدن به کسی و یا بازی دادن سیستم را ندارید و تنها هدفتان کسب سود است.

بخش های سئو

سئو به دو بخش اصلی تقسیم بندی می شود :

  • On-Page SEO (سئو داخلی)
  • Off-Page SEO (سئو خارجی)

سئو داخلی (On-Page SEO) چیست؟

در سئوی داخلی ، تمرکز بر روی وبسایت و یا صفحه ای است که در حال بهینه سازی آن می باشید و شامل مواردی می شود که مستقیما با مشاهده صفحه وبسایت به آن ها پی خواهید برد نظیر مطالب، ساختار داخلی وبسایت، هدینگ ها و …

لیست بیشتری از این موارد را در لینک روبرو مشاهده کنید : کلیک نمایید

سئو خارجی (Off-Page SEO) چیست؟

سئو خارجی شامل تمامی مواردی می شود که به صورت کامل در دست شما نیست و همانند سئوی داخلی تسلط کاملی بر روی آن ندارید و به صورت کلی از دو بخش تشکیل شده است :

  • Social Media (شبکه های اجتماعی)
  • Link Building (لینک بیلدینگ)

مثالی جهت درک تفاوت بهینه سازی داخلی و خارجی

فرض کنید خانه ای دارید و یک باغ در حیاط جلوی خانه شما وجود دارد.برای رسیدن به خانه باید از میان این باغ بگذرید.

دو سناریوی زیر را در نظر بگیرید :

سناریوی اول : خانه شما بسیار تمیز و مرتب است اما حیاط خانه شما و باغ آن بسیار نامرتب و کثیف است!

در این سناریو چه اتفاقی می افتد؟اگر شما زیباترین خانه شهر را هم داشته باشید اما حیاط آن وضع خوبی نداشته باشد، هیچ کس تمایلی ندارد که به خانه شما سر بزند.

دقیقا مشابه زمانی است که شما یک وبسایت فوق العاده زیبا دارید.مطالب خوب و ارزشمندی هم می نویسید اما هیچ بازدیدی دریافت نمی کنید زیرا هیچ کس وبسایت شما را پیدا نمی کند و هیچ وقت نمی تواند به زیبایی های آن پی ببرد!

سناریوی دوم : خانه شما بسیار نامرتب و کثیف است اما حیاط فوق العاده زیبایی دارید!

داشتن حیاط زیبا باعث می شود افردای برای بازدید خانه شما به سراغتان بیایند اما اگر با وضع داخل خانه روبرو شوند چه؟مطمئنا به سرعت آنجا را ترک خواهند کرد.

وقتی بازدید کننده تنها پس از مشاهده یک صفحه وبسایت شما را ترک کند، از دید گوگل یک بونس (Bounce) به شمار می آید.

هر چه Bounce Rate (تعداد بازدید کننده هایی که وب سایت شما را به سرعت ترک می کنند) وبسایت شما بیشتر باشد، از دید گوگل رتبه بد تری را کسب خواهید کرد!

نتیجه گیری از سناریو ها :

سئو داخلی و خارجی، متفاوت از یک دیگر هستند اما برای یک سئو خوب، به هر دوی آن ها احتیاج است.

وبمستران و علاقه مندان به سئو می توانند با استفاده از مقالات آموزشی که به صورت کاملا رایگان منتشر می شوند، دانش خود را در این زمینه افزایش دهند.جهت مشاهده مقالات به لینک روبرو مراجعه نمایید: آموزش سئو