سئو ارزان

سئو چیست؟ (SEO)

سئو چیست؟

فکر می‌کنید روزانه چند مطلب در سطح وب منتشر می‌شود؟ کاربران وردپرس به تنهایی بیش از ۲ میلیون مطلب در روز منتشر می‌کنند. یعنی ۲۴ مطلب در هر ثانیه!

این آمار تنها برای کاربران وردپرس است. اگر بخواهیم کل سطح وب را در نظر بگیریم، با اعداد و ارقام بسیار بزرگ‌تری روبرو خواهیم شد. اگر بخواهید وبسایت شما یکی از وبسایت های موفق باشد، این موضوع کار را سخت می‌کند. امروزه ۹۳ درصد تجربه های آنلاین با موتور جست و جو آغاز می‌شود؛ بنابراین قرار داشتن در صفحه ابتدایی گوگل تعیین می‌کند که یک تجارت موفق خواهید داشت یا به سمت زوال نزدیک می‌شوید!

تعریف کلی
سئو(SEO) مخفف کلمه Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جست‌وجو نظیر گوگل، یاهو و بینگ است.

 

این یک تعریف کلی به شمار می‌آید اما واقعا چه نوع بهینه سازی‌ای انجام می‌شود تا وبسایت در موتور جست‌وجو بهتر عمل کند؟ بهینه سازی مطالب وبسایت؟ بک لینک ها؟ یا…

به بیان ساده، سئو فرایند بهینه سازی محتوای آنلاین شماست که باعث می‌شود موتور جستجو به نمایش آن در نتایج ابتدایی خود برای کاربران علاقه پیدا کند و افزایش رتبه سایت شما در نتایج را به همراه خواهد داشت.

تعریف ویکی‌پدیا
بهینه سازی سایت(سئو)، پروسه تاثیر گذاشتن بر روی میزان دیده شدن یک وبسایت یا یک صفحه در نتایج موتور جستجو(بدون هزینه کردن) می‌باشد.

 

بیایید با یک مثال تعاریف بالا را واضح‌تر کنیم:

هنگامی که بحث سئو مطرح می‌شود سه عامل وجود دارد: وبسایت شما، موتور جستجو و کاربر(جستجو کننده). فرض کنید مقاله ای تحت عنوان «چگونه آشپزی یاد بگیرم؟» دارید و می‌خواهید کاربران با جستجوی کلمه «آموزش آشپزی» وارد وبسایت شما شوند. برای اینکار باید وبسایت شما در نتایج ابتدایی موتور جست و جو قرار داشته باشد و برای رسیدن به این هدف به سئو سایت احتیاج دارید.

از آن‌جایی که موتور جستجوی گوگل محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین موتور جستجو در دنیا و همچنین ایران است، هدف اکثر وبسایت‌های خارجی و ایرانی کسب رتبه‌های بالا در این موتور جست‌وجو می‌باشد.

نتایج موتور جست و جوی گوگل

نتایج گوگل
برای مشاهده تصویر به صورت واضح بر روی آن کلیک کنید.

اگر کلمه ای را در گوگل جست و جو کنید، نتایج به دو بخش تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • نتایج الگوریتمی(طبیعی، ارگانیک یا رایگان)
  • تبلیغات پرداخت به ازای کلیک(pay-per-click adverts)

در تصویر روبرو این دو قسمت مشخص شده‌اند(نتایجی که در کنار لینک مطلب آن کلمه Ad نوشته شده است، تبلیغات گوگل هستند). نتایج الگوریتمی توسط سئو به جایگاه فعلی رسیده‌اند اما تبلیغات گوگل با خرید Google Adwords.

تنها در صورتی تبلیغات گوگل گزینه مناسبی است که زمان اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. برای مثال فرض کنید می‌خواهید بلیط کنسرتی که در هفته آینده برگزار می‌شود را برای فروش قرار دهید. در این مثال رسیدن به نتایج ابتدایی پس از کنسرت ارزشی ندارد! بنابراین تبلیغات گوگل گزینه مناسبی است.

در تبلیغات گوگل پس از پایان تبلیغات، جایگاه خود را نیز از دست خواهید داد اما در سئو این‌گونه نیست. همچنین به صورت کلی، هزینه تبلیغات گوگل با توجه به قیمت دلار در ایران بسیار بیشتر از سئو سایت خواهد بود.

چرا سئو از اهمیت بالایی برخوردار است؟

جواب کوتاه: موتورهای جستجو، منابعی بسیار بزرگ برای دریافت بازدید هستند.

سئو یک معجزه به حساب می‌آید که به کمک آن می‌توانید گوگل را علاقه‌مند به مطالب خود کنید و در نتایج ابتدایی ارگانیک(طبیعی) آن نمایش داده شوید. بگذارید آمار جالبی را بررسی کنیم:

  • امروزه ۹۳ درصد تجربه‌های آنلاین با یک موتور جست‌وجو آغاز می‌شود
  • ۷۵ درصد از سهم بالا را موتور جست‌وجوی گوگل از آن خود کرده است
  • ۵ نتیجه اول گوگل ۶۷ درصد از کل کلیک‌ها را از آن خود می‌کنند

اهمیت صفحه اول گوگل

حالا متوجه می‌شوید چرا بهینه سازی وبسایت از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر مقاله، محصول و وبسایت شما در صفحه‌ای غیر از صفحه اول گوگل باشد، تفاوت چندانی با اینکه «اصلا در گوگل رتبه ای نداشته باشید» ندارد. لطیفه‌ای در این‌باره وجود دارد که اهمیت این قضیه را به نمایش می‌گذارد:

بهترین مکان برای مخفی کردن یک جسد، صفحه دوم نتایج گوگل است!

روش‌های سئو

در این بخش با سئو کلاه سفید، کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری آشنا خواهید شد.

سئو کلاه سفید
سئو کلاه سفید
وضعیت: کاملا ایمن

سرعت اثربخشی: زمان‌بر
پایداری نتایج: بالا

سئو کلاه خاکستری
سئو کلاه خاکستری
وضعیت: نسبتا ایمن

سرعت اثربخشی: متوسط
پایداری نتایج: نسبتا بالا

سئو کلاه سیاه
سئو کلاه سیاه
وضعیت: خطرناک – توصیه نمی‌شود!

سرعت اثربخشی: سریع
پایداری نتایج: کم

در بهینه سازی موتورهای جستجو، افرادی می‌خواهند به سرعت به درآمد برسند در حالی که افراد دیگری به صورت بلند مدت هدف‌گذاری می‌کنند. اگر شما از دسته افرادی هستید که می‌خواهید «به سرعت پولدار شوید!»، احتمالا به سراغ سئو کلاه سیاه می‌روید. این نوع از سئو کاربران را در نظر نمی‌گیرد و تنها بر روی بهینه سازی مطالب برای موتور جستجو تمرکز می‌کند. سئو کلاه سیاه می‌تواند درآمد و بازدید زیادی را به سرعت برای وب‌سایت رقم بزند اما نتیجه این رویکرد چیزی جز اسپم شدن و حذف از نتایج گوگل نخواهد بود و در نهایت وبسایت متخطی جریمه خواهد شد. ممکن است با این روش میلیون‌ها تومان کسب درآمد کنید اما باید به صورت مداوم مراقب بروزرسانی‌های موتور جستجو باشید و روش‌های جدید جهت دور زدن قوانین را پیدا کنید.

در مقابل سئو کلاه سیاه، سئو کلاه سفید قرار دارد که روش صحیح جهت ایجاد یک کسب و کار پایدار است. اگر به این صورت سئو می‌کنید، کاربران انسانی در مرکز توجه شما قرار دارند. سعی می‌کنید بهترین محتوای ممکن را به آن ها تحویل دهید و همچنین از سادگی دسترسی به محتوا اطمینان حاصل می‌کنید.

بینابین سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری وجود دارد. همان طور که از نام آن پیداست، مقداری کلاه سفید است و مقداری کلاه سیاه؛ و این بدان معناست که نه به اندازه سئو کلاه سفید خالص و معصوم است و نه به اندازه سئو کلاه سیاه ناقض قوانین موتور جستجو. در سئو کلاه خاکستری(Gray hat SEO) قصد نیرنگ زدن به کسی و یا بازی دادن سیستم را ندارید و تنها هدفتان کسب سود است.

بخش‌های سئو

سئو به دو بخش اصلی تقسیم‌بندی می‌شود: On-Page SEO(سئو داخلی) و Off-Page SEO(سئو خارجی) که در ادامه به توضیح هرکدام از انها خواهیم پرداخت.

سئوی داخلی(On-Page SEO) چیست؟

در سئوی داخلی، تمرکز بر روی وب‌سایت و یا صفحه‌ای است که در حال بهینه سازی آن می‌باشید و شامل مواردی می‌شود که مستقیما با مشاهده صفحه وب‌سایت به آن‌ها پی خواهید برد نظیر مطالب، ساختار داخلی وب‌سایت، هدینگ‌ها و …

on page seo

سئو off-page

سئوی خارجی(Off-Page SEO) چیست؟

سئو خارجی شامل تمامی مواردی می‌شود که به صورت کامل در دست شما نیست و همانند سئوی داخلی تسلط کاملی بر روی آن ندارید و به صورت کلی از دو بخش تشکیل شده است:

  • Social Media (شبکه‌های اجتماعی)
  • Link Building (لینک‌سازی)

 

مثالی جهت درک تفاوت سئوی داخلی و خارجی

فرض کنید خانه‌ای دارید و یک باغ در حیاط جلوی خانه شما وجود دارد.برای رسیدن به خانه باید از میان این باغ بگذرید.

دو سناریوی زیر را در نظر بگیرید:

سناریوی اول: خانه شما بسیار تمیز و مرتب است اما حیاط خانه شما و باغ آن بسیار نامرتب و کثیف است!

در این سناریو چه اتفاقی می افتد؟ اگر شما زیباترین خانه شهر را هم داشته باشید اما حیاط آن وضع خوبی نداشته باشد، هیچ کس تمایلی ندارد که به خانه شما سر بزند.

دقیقا مشابه زمانی است که شما یک وبسایت فوق‌العاده زیبا دارید.مطالب خوب و ارزشمندی هم می‌نویسید اما هیچ بازدیدی دریافت نمی‌کنید زیرا هیچ‌کس وبسایت شما را پیدا نمی‌کند و هیچ وقت نمی‌تواند به زیبایی‌های آن پی ببرد!

سناریوی دوم: خانه شما بسیار نامرتب و کثیف است اما حیاط فوق العاده زیبایی دارید!

داشتن حیاط زیبا باعث می‌شود افرادی برای بازدید خانه شما به سراغتان بیایند اما اگر با وضع داخل خانه روبرو شوند چه؟ مطمئنا به سرعت آنجا را ترک خواهند کرد.

وقتی بازدیدکننده تنها پس از مشاهده یک صفحه وبسایت شما را ترک کند، از دید گوگل یک بانس(Bounce) به شمار می‌آید.

هرچه Bounce Rate(تعداد بازدیدکننده‌هایی که وب‌سایت شما را به سرعت ترک می‌کنند) وبسایت شما بیشتر باشد، از دید گوگل رتبه بدتری را کسب خواهید کرد!

نتیجه گیری از سناریو ها:
سئو داخلی و خارجی، متفاوت از یک‌دیگر هستند اما برای یک سئو خوب، به هر دوی آن ها احتیاج است.

فاکتورهای سئو سایت

بیش از ۲۰۰ فاکتور در رتبه‌بندی وبسایت‌ها توسط گوگل استفاده می‌شود. آگاهی از این فاکتورها برای سئوکاران و کسانی که در حال یادگیری سئو هستند الزامی است.

فاکتورهای سئو را بشناسید
بیش از ۲۰۰ فاکتور در سئو سایت تاثیرگذارند…
۲۰۰ فاکتور سئو سایت

الگوریتم های گوگل و تاثیر آن بر سئو

در این بخش الگوریتم‌های مختلف و اصلی گوگل که در سئو سایت تاثیرگذارند را لیست خواهیم کرد. آگاهی از این الگوریتم‌ها دید بهتری را به سئو کاران می‌دهد.

الگوریتم پاندا گوگل(Google Panda algorithm)

تاریخ راه اندازی: February 24, 2011

خطرات: محتوای تکراری، محتوای لاغر و سرقت ادبی؛ محتوای اسپم تولید شده توسط کاربر؛ تکرار کلمات کلیدی(keyword stuffing)

نحوه کارکرد الگوریتم: الگوریتم پاندا به صفحات وب‌سایت‌ها یک «امتیاز کیفی» (quality score) اختصاص می‌دهد. این امتیاز به عنوان فاکتور رتبه‌بندی استفاده می‌گردد. در ابتدا گوگل پاندا یک فیلتر به حساب می‌آمد تا یک الگوریتم رتبه‌بندی گوگل اما در ژانویه ۲۰۱۶ به طور رسمی در هسته الگوریتم گوگل گنجانده شد. پس از این اتفاق بروزرسانی‌های این الگوریتم به طور مکرر رخ می‌دهد. بنابراین پنالتی شدن توسط الگوریتم پاندا و همچنین ریکاوری و نجات از این الگوریتم سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

الگوریتم پاندا
الگوریتم پاندا را بیشتر بشناسید…
الگوریتم پاندا گوگل

الگوریتم پاندا گوگل

الگوریتم پنگوئن گوگل(Google Penguin algorithm)

تاریخ راه اندازی: April 24, 2012

خطرات: بک‌لینک‌های اسپم و غیرمرتبط و همچنین بک‌لینک‌های با انکرتکست بیش از حد بهینه‌سازی‌شده

نحوه کارکرد الگوریتم: هدف اصلی پنگوئن گوگل شناسایی و تنزل رتبه وبسایت‌هایی است که بک‌لینک‌های دریافتی آن‌ها دستکاری شده است. در اواخر سال ۲۰۱۶، پنگوئن در هسته الگوریتم گوگل گنجانده شد. بر خلاف گوگل پاندا، این الگوریتم به صورت بلادرنگ (real time) کار می‌کند.

الگوریتم پنگوئن
الگوریتم پنگوئن را بیشتر بشناسید…
الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل(Google Hummingbird algorithm)

تاریخ راه اندازی: August 22, 2013

خطرات: تکرار کلمات کلیدی(Keyword stuffing)؛ محتوای کم‌کیفیت

نحوه کارکرد الگوریتم: وظیفه مرغ مگس‌خوار نشان دادن مرتبط‌ترین و دقیق‌‌ترین نتایج به کاربران است. این الگوریتم به گوگل کمک می‌کند تا جستجوهای کاربران را بهتر تفسیر کند و نتایجی که به جستجوی کاربر مرتبط‌تر و نزدیک‌تر است را برای او فراهم کند. با وجود این که کلمات کلیدی مهم هستند، مرغ مگس‌خوار کمک می‌کند تا صفحه‌ای برای یک کوئری خاص در گوگل رتبه بگیرد حتی اگر کوئری وارد شده توسط کاربر به صورت واضح در آن صفحه حضور نداشته باشد. این عملیات توسط پردازش زبان طبیعی انجام می‌شود.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

 

الگوریتم کبوتر گوگل(Google Pigeon algorithm)

تاریخ راه اندازی: July 24, 2014

خطرات: سئو داخلی و خارجی ضعیف

نحوه کارکرد الگوریتم: الگوریتم کبوتر بر روی نتایج مرتبط با مکان(Location) تمرکز دارد. بروزرسانی‌های این الگوریتم ارتباط نزدیک‌تری میان الگوریتم محلی و الگوریتم هسته گوگل ایجاد کرده است. این الگوریتم به کسب‌ و کارهای محلی کمک می‌کند تا جزو نتایج ابتدایی جستجوهای کاربران نزدیک به خودشان باشند.

الگوریتم کبوتر گوگل

 

الگوریتم رنک برین گوگل(Google RankBrain algorithm)

تاریخ راه اندازی: October 26, 2015

خطرات: محتوای سطی(shallow content)؛ تجربه‌کاربری(UX) ضعیف

نحوه کارکرد الگوریتم: الگوریتم رنک برین گوگل، بخشی از الگوریتم مرغ مگس خوار است. این الگوریتم یک سیستم یادگیری ماشین است که به گوگل کمک می‌کند تا کوئری‌ها را بهتر درک کند و معانی پشت آن‌ها را بفهمد و پاسخ مناسبی برای آن ها فراهم کند. گوگل الگوریتم رنک برین را جزو ۳ فاکتور اصلی برای رتبه‌بندی نتایج اعلام کرده است. تمرکز اصلی این الگوریتم تجربه کاربری(UX) است و گفته می‌شود نرخ پرش، نرخ بازگشت، نرخ کلیک(CTR)، مدت زمان حضور کاربران در صفحات و … جزو موارد مهم برای این الگوریتم هستند.

الگوریتم رنک برین گوگل

 

الگوریتم فِرِد گوگل(Google Fred algorithm)

تاریخ راه اندازی: March 8, 2017

خطرات: محتوای لاغر و آگهی محور؛ محتوای با لینک‌های خروجی تبلیغاتی زیاد

نحوه کارکرد الگوریتم: بر اساس آخرین بروزرسانی‌های تایید شده توسط گوگل، الگوریتم فرد وبسایت‌هایی را مورد هدف قرار می‌دهد که قوانین گوگل را نقض می‌کنند. اکثرا وبسایت‌هایی گرفتار این الگوریتم می‌شوند که محتواهای کم کیفیتی دارند و با هدف تبلیغاتی ایجاد و درج شده‌اند.

الگوریتم فرد گوگل

ابزارهای سئو

برای موفقیت و رسیدن به نتیجه مطلوب در هر شاخه‌ای به ابزارهای مناسب احتیاج است. سئو نیز از این قضیه مستثنی نیست. در محتوای زیر ابزارهای مناسب جهت سئو و آنالیز سایت را لیست کرده‌ایم.

ابزارهای سئو را بشناسید
ابزارهای سئو فنی، تحقیق کلمه کلیدی، آنالیز بک لینک و …
ابزارهای سئو
5/5 - (7 امتیاز)