آیا تنوع بک لینک در سئو تاثیرگذار است؟

نویسنده: امید رجبی| آخرین بروزرسانی: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸| گروه: آموزش سئو| تعداد نظرات: 0 دیدگاه

(23 رای - میانگین : 4٫83 از 5)

تنوع بک لینک یا همان Link Diversity مفهومی است که بدون شروط خاصی پذیرفته شده است، در حالی که نمی‌توان هیچ چیز را در سئو بدون چون‌وچرا پذیرفت. البته بحث این نیست که از یک نوع بک لینک استفاده کنید؛ مسأله این است که جایگاه تنوع بک لینک را در سئو و رنک یک وبسایت مشخص کنیم.

نگاهی واقع‌گرایانه به تنوع بک لینک

آمون جانز (Ammon Johns) یکی از سئوکارهایی است که شهرت زیادی در تحلیل موتورهای جست‌وجو دارد. وقتی با او مطرح شد که علاوه بر شناسایی لینک‌های تقلبی، ضوابطی هم برای مرتبط بودن بک لینک وجود دارد، ولی برای تنوع بک لینک (Link Diversity) قاعده‌ای تعریف نشده است، او این‌گونه پاسخ داد:

نه تا جایی که می‌دانم همینطور است و من هم با آن موافقم.

همه‌ی مباحث مربوط به تنوع بک لینک، از یک برداشت اشتباه نسبت به یک اصول قدیمی نشأت گرفته که می‌گوید یک الگوی قابل تشخیص نداشته باشید تا به عنوان بک لینک تقلبی شناخته نشوید. من فکر می‌کنم فقط صورت مسأله را ساده کرده‌اند.

در مورد مرتبط بودن بک لینک، بدفهمی‌هایی صورت گرفته است. هرچقدر شبکه‌ی لینک‌ها گسترده‌تر شود، مخفی کردن آن، به مراتب دشوارتر است.

من همیشه نحوه‌ی نگاه گوگل به بک‌لینک‌ها را مانند برنامه‌ی شش درجه از کوین بیکن (Six Degrees of Kevin Bacon) که مبتنی بر نظریه‌ی شش درجه جدایی است، توصیف می‌کنم. [نظریه شش درجه جدایی می‌گوید که هر دو شخص دلخواه بر روی کره‌ی زمین با شش واسطه یا کمتر به هم مربوط می‌شوند] مسأله این است که چه تعداد بک لینک به یک وبسایت، طبیعی است و نمی‌تواند خریده شده باشد یا تقلبی باشد.

اگر بخواهم صادق باشم، گاهی اوقات تصور می‌کنم موتورهای جست‌وجو اهمیتی به تنوع بک لینک نمی‌دهند. وقتی که شرکت اپل، محصول یا خدمات جدیدی ارائه می‌کند و آن را در دامنه‌ی رسمی خود معرفی می‌کند، این موضوع یک مزیت است، نه یک ایراد.

تنوع بک لینک چیست؟ Link Diversity چیست؟

تنوع بک لینک یا همان Link Diversity یک استراتژی برای بک لینک‌های ورودی است که از انواع مختلفی از صفحات باشد (مانند دایرکتوری‌ها، مقالات و بک لینک‌های خبری). از سوی دیگر، تنوع بک لینک به دریافت بک لینک از دامنه‌های مختلف مثل .ir و .com و .net و… هم تعبیر می‌شود.

علاوه بر این‌ها، تنوع بک لینک (link diversity) به معنای طیف متنوعی از انکر تکست و لینک‌های مختلف است، مثل لینک‌های دو فالو (do follow- لینک‌هایی که به لینک مقصد، ارزش و اعتبار می‌دهند) و نو فالو (no follow- لینک‌هایی که به لینک مقصد، اعتبار نمی‌دهند).

فلسفه‌ی لینک دایورسیتی (link diversity) این است که دریافت لینک از سایت‌های متنوع، الگوی بک لینکِ یک وبسایت را طبیعی نشان می‌دهد و در چنین حالتی، به عنوان اسپم شناسایی نمی‌شود.

تنوع لینک باعث می‌شود بک لینک‌ها طبیعی جلوه کنند

برخی افراد برای توجیه بک لینک نو فالو، به تنوع بک لینک متوسل می‌شوند. استدلال هم این است که دریافت بک لینک نو فالو، باعث می‌شود که سابقه‌ی بک لینک وبسایت، طبیعی به نظر برسد و این موضوع به سایت شما کمک می‌کند تا از الگوریتم‌های آنالیز آماری جان سالم به در ببرد.

آنالیز آماری بک لینک چیست؟

آنالیز آماری اولین بار در سال ۲۰۰۵ استفاده شد. آنالیز آماری، مشخصه‌های لینک‌های ورودی (inbound links) و خروجی (outbound links) را بررسی می‌کند. این مشخصه‌ها می‌تواند مواردی مثل تعداد لینک‌های خروجی از یک صفحه، تعداد لینک‌های ورودی به صفحات یک وبسایت و مواردی از این دست باشد.

وقتی که این اِلمان‌ها به صورت نموداری درمی‌آیند، برای هر سایت نرمالی، یک منحنی متعادل ترسیم می‌شود؛ اما برای سایت‌های اسپم، این‌گونه نخواهد بود. وبسایت‌های اسپم، خارج از محدوده‌ی منحنی متعادل قرار می‌گیرند. این گروه، به نام «متفاوت» شناخته می‌شوند، چون با سایت‌های نرمال تفاوت فاحشی دارند.

تنوع بک لینک در سئوتصویر بالا نشان می‌دهد که آنالیز آماری چگونه می‌تواند الگوهایی را در لینک‌ها کشف کند. این نوع آنالیز، همان چیزی است که به مفهوم «طبیعی بودن» بک لینک هویت می‌بخشد. چون آنالیز آماری لینک‌ها، الگوهایی را از ارتباط لینک‌ها بیرون می‌کشد، راه‌حل برخی از سئوکارها برای این مسأله، تنوع در دریافت لینک‌های ورودی بوده است. بنابراین آن‌ها توصیه می‌کنند که به جای دریافت بک لینک فقط از دایرکتوری‌ها، از سایر وبسایت‌ها نیز، لینک بگیرید. در این صورت، سابقه‌ی بک لینک وبسایت متفاوت از سایت‌های نرمال نمی‌شود. احتمالا همین موضوع منشأ مفهوم تنوع بک لینک (Link Diversity) بوده است.

آیا طبیعی بودن وبسایت مسأله‌ی مهمی است؟

سرآغاز ایده‌ی «طبیعی بودن» از سال ۲۰۰۵ بوده که مشخص شد گوگل از آنالیز آماری استفاده می‌کند تا مشخص کند که سابقه‌ی بک لینک یک وبسایت، از نظر آماری نرمال است یا متفاوت.

سایت‌هایی که فعالیت اسپم داشته‌اند، سابقه‌ی بک لینک متفاوت دارند و به راحتی افشا می‌شوند. تصور این است که وقتی سابقه‌ی آماری وبسایت، با میانگین آمار مطابقت داشته باشد، شناسایی لینک‌های تقلبی، سخت‌تر می‌شود.

بنابراین تعداد غیرطبیعی از کلمه کلیدیِ بهینه شده به عنوان انکر تکست با تعداد بیشتری نام برند به عنوان انکر تکست، متوازن می‌شود که به آن «تناسب انکر تکست» (anchor text ratio) می‌گویند. تفاوت انکر تکست بهینه شده با انکر تکست بهینه نشده، در همین است.

آنالیز لینک جدید و مدرن

آنالیز لینک به روش جدید، سایت‌های معتبر را در یک دسته قرار می‌دهد. گوگل مسافت بین سایت‌هایی را که می‌خواهند برای یک عبارت کلیدی رتبه‌بندی شوند، با این سایت‌های معتبر محاسبه می‌کند.

در آنالیز آماری مربوط به سال ۲۰۰۵ یک سایت اسپمِر می‌توانست با لینک‌های بهینه نشده، لینک‌های غیرطبیعی را پوشش دهد و بدین ترتیب، از نظر آماری، طبیعی جلوه کند.

در آنالیز لینک مدرن، دیگر امکان مخفی‌کاری وجود ندارد. لینک‌های نامناسب، نمی‌توانند پشت لینک‌های بهینه نشده‌ی معمولی، پنهان شوند. این روش جدید برای کشف اسپم، «پنگوئن» نام دارد و تعریف طبیعی بودن لینک‌ها را تغییر داده است. تنوع بک لینک، در این تعریفِ جدید جایی ندارد.

با الگوریتم پنگوئن گوگل بیشتر آشنا شوید: الگوریتم پنگوئن چیست؟

در یک الگوریتم که فاصله‌ی بین یک سایت معتبر و یک سایت دیگر را اندازه‌گیری می‌کند، هیچ معیاری برای طبیعی بودن وجود ندارد. یک لینک با کیفیت سایتی که به آن ارجاع می‌دهد، سنجیده می‌شود. مشخص است که تنوع بک لینک در این سناریو اهمیتی ندارد.

به همین دلیل به این نتیجه می‌رسیم که تنوع بک لینک (link diversity) بهتر است در انتهای فهرست فاکتورهای موثر در سئو سایت قرار بگیرد یا به طور کلی نادیده گرفته شود.

با بیش از ۲۰۰ فاکتور سئو آشنا شوید: فاکتورهای سئو

تحقیقات و پتنت‌های گوگل درباره‌ی تنوع بک لینک

تنها موردی که در آن، موتورهای جست‌وجو تنوع را ترجیح می‌دهند، به روابط بین سایت‌ها برمی‌گردد. شناسایی اطلاعات مربوط به مالکیت، به کشف لینک‌های تقلبی کمک می‌کند.

اگر یک شخص شبکه‌ای از صدها سایت دارد، مشخصات دارنده‌ی وبسایت (whois) و اطلاعات IP میزبان، می‌تواند در تشخیص روابط بین سایت‌هایی که به یکدیگر لینک می‌دهند، به کار آید تا به این وسیله، فروش بک لینک یا سایت‌های اسپم مشخص شود.

به غیر از شناسایی لینک‌های تقلبی، معیارهایی برای بی‌اثر کردن لینک‌های بی‌ربط وجود دارد که به طور مداوم بررسی می‌شود؛ بنابراین فقط لینک‌های مرتبط در فرایند رتبه‌بندی باقی می‌مانند. می‌توانیم این پروسه را به از بین بردن نویز برای تشخیص سیگنال اصلی، تشبیه کنیم.

تا جایی که من اطلاع دارم، صرف نظر از اطلاعات مربوط به مالکیت سایت، هیچ مقاله‌ی پژوهشی‌ای وجود ندارد که از «تنوع بک لینک» به عنوان یک فاکتور موثر در رنک سایت یاد کرده باشد. آنالیز لینک تا حدود زیادی برای حذف نویز از داده‌های لینک است. از این رو، فقط سیگنال باقی می‌ماند.

بنابراین به راحتی می‌توان گفت که هیچ تحقیق یا پَتِنتی وجود ندارد که از تنوع بک لینک به عنوان عامل موثر در سئو یا رتبه‌بندی استفاده کند.

آیا باید بی‌خیال تنوع بک لینک شویم؟

به عقیده‌ی من، می‌توانید با خیال راحت مفهوم تنوع بک لینک یا همان link diversity را نادیده بگیرید. این نکته، به معنای چسبیدن به دریافت لینک‌های دایرکتوری نیست. بدون این مفهوم، باز هم لینک‌سازی ضعیف، همچنان ضعیف خواهد بود.

دو دلیل برای نادیده گرفتن مفهوم تنوع لینک وجود دارد.

  • دلیل اول این است که لینک دایورسیتی، تبدیل به بهانه‌ای برای توجیه لینک‌سازی بی‌کیفیت و ضعیف شده است. کسانی که لینک‌های بی‌کیفیتی عرضه می‌کنند، پرچم تنوع بک لینک را بالا می‌برند تا لینک‌های بی‌کیفیتی که به مشتریان خود عرضه می‌کنند، توجیه نمایند.
  • دلیل دومی که معتقدم مفهوم تنوع بک لینک باید بازنشسته شود، این است که موتورهای جست‌وجو از سال ۲۰۰۴ دچار تغییراتی شده‌اند. با توجه به الگوریتم‌های جست‌وجو که امروزه به کار می‌رود، هیچ دلیلی برای اصرار بر تنوع لینک‌های ورودی وجود ندارد.

برای خرید بک لینک های معتبر و مطابق با الگوریتم های گوگل به لینک روبرو مراجعه نمایید: خرید بک لینک

واقعا مهم است که از سایت‌هایی با دامنه‌ی متفاوت مثل .org یا .net لینک دریافت کنید؟ اگر در مورد بک‌لینک‌های وبسایت‌های برتر تحقیق کنید، متوجه می‌شوید که چنین تنوعی در بک‌لینک‌های آن‌ها وجود ندارد.

منبع: https://www.searchenginejournal.com/link-diversity/257403

نظر بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

- میتوانید از کد های HTML زیر استفاده نمایید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

- تنها نظراتی تایید میشوند که صرفا جهت درج بک لینک ثبت نشده باشند
*
*