پنالتی گوگل و انواع آن – بررسی و رفع پنالتی

سئو ارزان| اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۷| آموزش سئو| 0 دیدگاه

(اولین رای را ثبت کنید)

ترس ، عدم اطمینان و شک و تردید زیادی در رابطه با جریمه های گوگل وجود دارد. معمول ترین آن ها اشتباه گرفتن یک الگوریتم برای پنالتی است.

در واقع به روز رسانی‌های مهمی مانند پاندا و پنگوئن جریمه نیستند بلکه الگوریتم هستند. الگوریتم‌ها بر مجموعه‌ای از قوانین و محاسبات وابسته هستند تا به صورت خودکار نتیجه مورد نظر را تحویل بدهند.

در مورد الگوربتم های پاندا و پنگوئن بازی نهایی گوگل این است که در نتایج جست و جو به وبسایت‌هایی که استانداردهای کیفی ( webmaster guidelines ) را رعایت کرده‌اند پاداش بدهد. همچنین گوگل ارتشی از انسان ها را برای بازبینی و نمره دهی به وبسایت‌هایی که از الگوریتم عبور کرده اند اما استانداردهای کیفی گوگل را رعایت نکرده‌اند استخدام کرده است.

درک تفاوت بین تحت تاثیر قرار گرفتن وبسایت به وسیله یک جریمه دستی (غیر خودکار) و یا اجرای خودکار یک الگوریتم مهم است و مشخص می کند از کدام استراتژی بازیابی میبایست استفاده کرد.

قابل توجه ترین تفاوت در رفتار با یک جریمه و یک رویداد الگوریتمی ، نیاز و موقعیت تعامل مستقیم با گوگل است.

وبسایتی که به وسیله گوگل جریمه شود ، یک گزارش عملکرد دستی (manual action report) از طریق کنسول جست و جوی گوگل دریافت می کند. وقتی تخطی یاد شده رفع شد ، احتیاج به توضیح منشا مشکلات در یک درخواست بازنگری (reconsideration request) خواهد بود.

بالعکس ، برای خروج از پایین کشیده‌ شدن توسط یک الگوریتم نیاز یا حتی توانایی فرستادن یک درخواست بازنگری وجود ندارد.

این مقاله روی جریمه‌ های دستی شناخته شده و گام‌ های بازیابی تمرکز خواهد کرد.

Cloaking و Sneaky Redirects

Cloaking و Sneaky Redirects

Cloaking عمل نشان دادن صفحات متفاوت به کاربران نسبت به صفحاتی است که به ربات های گوگل نشان داده شده می شود.Sneaky redirect ها کاربر را به صفحه ای متفاوت با صفحه‌ای که به ربات های گوگل نشان داده شده است می فرستند. هر دو این اعمال webmaster guidlines را نقض می کنند.

این جریمه به دو صورت رخ میدهد:

  • تطبیق جزئی : روی قسمت‌هایی از سایت شما تاثیر می گذارد.
  • تطبیق گسترده (site-wide) : روی کل وبسایت شما تاثیر می گذارد.

راه حل:

  1.  به کنسول جست و جوی گوگل رفته سپس به قسمت crawl و بعد از آن به قسمت Fetch as Google.حال صفحات تحت تاثیر قرار گرفته وبسایت خود را fetch کنید.
  2. محتوای صفحات خود را با صفحاتی که از گوگل fetch کرده‌اید مقایسه کنید.
  3. هرگونه تفاوت بین هر دو را برطرف کنید تا کاملا یکی شوند.
  4. همه redirect ها را برسی کنید و آنهایی را که به صورت زیر هستند را حذف کنید:
    * آنهایی که کاربر را به یک مفصد نامعلوم می فرستند.
    * redirect شرطی (به عنوان مثال فقط کاربرهایی را redirect میکنند که از یک منبع معلوم می آیند)
    * به شکل دیگری sneaky به حساب می آیند.
  5. بعد از حل این مشکلات، یک درخواست بازنگری (reconsideration request) ارسال کنید.

نکته حرفه‌ای: اینگونه redirect ها اغلب توسط پلاگین‌های CMS ساخته می شوند که ممکن است در فایل .htaccess باشند یا به زبان جاوا اسکریپت نوشته شده باشند.


Cloaking: نقض آزادی اولین کلیک

این جریمه cloaking مقابل وبسایت‌هایی اعمال می شود که محتوای کامل را به گوگل نشان می دهند اما محتوایی که برای کاربر قابل نمایش است را محدود می کنند ، مخصوصا کاربرانی که از طرف سرویس‌های گوگل (که با سیاست آزادی اولین کلیک گوگل مطابق هستند) می آیند. اگر وبسایتی کاربران را برای نمایش کامل محتوا ملزم به ثبت نام ، ایجاد اشتراک یا ورود کند آنگاه با این سیاست مطابقت ندارد.

این یک جریمه دیگر است که در دو شکل می آید:

  • تطبیق جزئی : روی قسمت‌هایی از سایت شما تاثیر می گذارد.
  • تطبیق گسترده (site-wide) : روی کل وبسایت شما تاثیر می گذارد.

راه حل:

  1. محتوایی که به کاربرهایی که از سمت سرویس‌های گوگل می آیند میبایست با محتوایی که به گوگل نشان داده می شود یکسان باشد. هرگونه تغییرات لازم را برای تطبیق انجام دهید.
  2. بعد از رفع این مشکل یک درخواست بازنگری (reconsideration request) بفرستید.

نکته حرفه‌ای:

سیاست آزادی اولین کلیک گوگل را به کار ببرید. هنگامی که کاربران از سرویس‌های گوگل می آیند، به کاربران اجازه دهید بدون ثبت نام ، ایجاد اشتراک یا ورود یک مقاله را به صورت کامل ببینند.


تصاویر Cloak شده

Cloaking روی تصاویر نیز اعمال می شود.برای مثال استفاده از تصاویری که :

  • توسط یک تصویر دیگر مبهم می شوند.
  • با تصویر به کار رفته شده متفاوت هستند.
  • کاربر را از تصویر redirect می کنند.

این موارد به عنوان cloaking در نظر گرفته خواهد شد.

راه حل:

  1. دقیقا همان تصویری را که به گوگل نشان می دهید را به کاربر نشان دهید.
  2. بعد از رفع این مشکل یک درخواست بازنگری (reconsideration request) ارسال کنید.

نکته حرفه‌ای:

هر پلاگینی که نصب کرده‌اید را چک کنید و مطمئن شوید که مشکل cloaking تصاویر ایجاد نمی کنند.


سایت هک شده

هکرها دائما به دنبال سوء استفاده از وردپرس و بقیه سیستم‌های مدیریت محتوایی هستند تا محتوا و لینک‌های مخرب را تزریق کنند که اغلب پنهان هستند و پیدا کردن و رفع آن دشوار است.

وقتی گوگل متوجه این موضوع می گردد ، یک اطلاعیه که “این وبسایت هک شده است” (This site is hacked) درون نتایج جست و جو برای صفحات تحت تاثیر قرار گرفته درج می کند. این موضوع اغلب باعث کاهش و پایین آمدن در نتایج جست و جوی ارگانیک می شود.

راه حل:

  1. با میزبان وب (web host) خود تماس بگیرید و یک تیم پشتیبانی بسازید.
  2. سایت خود را قرنطینه کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.
  3. از سرچ کنسول استفاده کنید تا به شما کمک کند نوع هک را بفهمید.
  4. اگر اسپم یا بدافزار بود ، آسیب را ارزیابی کنید.
  5. آسیب پذیری را شناسایی کنید تا بفهمید هکر چگونه نفوذ کرده است.
  6. سایت خود را پاکسازی کنید تا آسیب پذیری‌هایی که به هکر اجازه نفوذ می دهد بسته شود.
  7. یک درخواست تجدید نظر (Request a review) در گوگل ثبت نمایید و از آن‌ها بخواهید درباره برچسب هک شده شما تجدید نظر کنند.

نکته حرفه‌ای:

فعال باشید! همیشه یک بک آپ تمیز و جدید از وبسایت خود داشته باشید.امکانات امنیتی وبسایت‌ را روی سایت خود نصب کنید.اگر شما از لحاظ تکنولوژی چالش برانگیز هستید ، یک پلتفرم امنیت وبسایت مانند Sucuri برای حفاظت استفاده کنید.


Hidden Text و keyword Stuffing

تیتر گویای همه چیز است. گوگل سایت شما را به دلیل استفاده از متن پنهانی (Hidden text) یا استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (keyword stuffing) گناهکار شناخته است.

این یک جریمه دیگر است که در دو شکل می آید :

  • تطبیق جزئی : روی قسمت‌هایی از سایت شما تاثیر می گذارد.
  • تطبیق گسترده (site-wide) : روی کل وبسایت شما تاثیر می گذارد.

راه حل:

  1. به کنسول جست و جوی گوگل رفته ، سپس به قسمت crawl و بعد از آن به قسمت Fetch as Google.حال صفحات تحت تاثیر قرار گرفته وبسایت خود را fetch کنید.
  2. دنبال متنی بگردید که هم رنگ یا شبیه بدنه صفحه وب شما می باشد.
  3. با CSS styling یا positioning دنبال متن‌های پنهان (Hidden text) بگردید.
  4. هرگونه متن پنهان را حذف یا re-style (تغییر استایل) کنید تا برای یک کاربر انسانی واضح باشد.
  5. هرگونه پاراگراف از کلمات تکراری بدون محتوا را حذف یا درست کنید.
  6. تگ های <title> را درست کنید و متن‌هایی که حاوی رشته‌هایی از کلمات تکراری هستند را ویرایش کنید.
  7. هر نوع دیگر از استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (keyword stuffing) را حذف کنید.
  8. پس از رفع مشکل یک درخواست بازنگری (Request a review) بفرستید.

نکته حرفه‌ای:

Tabbed content یا dropdown های جاوا اسکریپت را با متن پنهان (hidden text) اشتباه نگیرید. در دنیایی که استفاده از تلفن همراه به طور افزاینده است ، این روش‌ها برای اضافه کردن محتوا به صفحات کاملا قابل قبول هستند.


اسپم خالص

برخلاف جریمه های دیگر ، وقتی به این مورد می رسیم هیچکس نمی تواند اظهار بی‌اطلاعی کند.این جریمه برای وبسایت‌هایی است که به صورت تهاجمی درگیر یکی از ترکیبات تکنیک‌های اسپمی نظیر gibberish اتوماتیک، محتوای Scrape شده و cloaking در بین دیگر تخطی‌های برجسته webmaster guidelines هستند.

این یک جریمه دیگر است که در دو شکل میاید:

  • تطبیق جزئی : روی قسمت‌هایی از سایت شما تاثیر می گذارد.
  • تطبیق گسترده (site-wide) : روی کل وبسایت شما تاثیر می گذارد.

راه حل:

  1. اگر اولین بار است که اینکار را انجام می دهید ، رفتار خود را درست کرده و با webmaster guidelines گوکل مطابق شوید.
  2. پس از رفع مشکل یک درخواست بازنگری (reconsideration request) بفرستید.

نکته حرفه‌ای:

اگر دومین بار است که مرتکب این تخطی می شوید ، وبسایت خود را بسته و دوباره از اول شروع کنید. خیلی بعید است گوگل پس از اینکه اعتماد آن‌ها را شکستید ، یک فرصت دیگر به شما بدهد.


هاست‌های رایگان دارای اسپم

چیزی به عنوان “هاستینگ رایگان” وجود ندارد.این هاست ها دارای تبلیغاتی به صورت اسپم می باشد که تحت کنترل شما نیست.گوگل علیه این نوع سرویس‌های هاستینگ تهدید به اقدام دستی می کند. هیچ دلیلی برای پذیرفتن این ریسک وجود ندارد.

راه حل:

  1. به سرویس‌های هاستینگ معروف و معتبر مهاجرت کنید.
  2. پس از این که مهاجرت شما کامل شد ، یک درخواست بازنگری (reconsideration request) بفرستید.

نکته حرفه‌ای:

از هاستینگ های رایگان دوری کنید و از خدمات هاستینگ های قابل اطمینان استفاده نمایید.


Markup دارای ساختار اسپمی

اگر دستورالعمل rich snippets را دنبال نمی کنید و محتوای غیر قابل رویت برای کاربر یا محتوای غیرمرتبط یا گمراه کننده را نشانه گذاری (Markup) می کنید ، جریمه خواهید شد. این جریمه نیز به دو شکل اتفاق می افتد :

  • تطبیق جزئی : روی قسمت‌هایی از سایت شما تاثیر می گذارد.
  • تطبیق گسترده (site-wide) : روی کل وبسایت شما تاثیر می گذارد.

راه حل:

  1. نشانه گذاری فعلی را به روز کنید و یا هر نشانه گذاری که از دستورالعمل rich snippets گوگل تخطی می کند را پاک کنید.
  2. پس از انجام این تغییرات یک درخواست بازنگری (reconsideration request) بفرستید.

نکته حرفه‌ای:

در برار وسوسه تسلیم شدن به اسپم rich snippets مقاومت کنید و دستورالعمل‌ها را دنبال کنید .


محتوای لاغر (Thin Content) با ارزش کم یا هیچ

صفحات کم کیفیت یا سطحی که شامل این جریمه می شوند عمدتا در شکل‌های زیر می‌آیند:

  • محتوای تولید شده به صورت خودکار (Auto generated / spun content).
  • صفحات وابسته با محتوای لاغر با توصیف OEM بدون هیج ارزش افزوده‌ و/یا هیچ اطلاعات منحصر به فرد.
  • محتوای برداشته شده از وبسایت‌های دیگر (Scraped content).
  • پست‌های کم کیفیت (معمولا میهمان) در بلاگ.
  • صفحات درگاهی (Doorway pages).

این یک جریمه دیگر است که در دو شکل می آید:

  • تطبیق جزئی : روی قسمت‌هایی از سایت شما تاثیر می گذارد.
  • تطبیق گسترده (site-wide) : روی کل وبسایت شما تاثیر می گذارد.

راه حل:

  1. محتوای خودکار تولید شده را حذف کنید.
  2. صفحات وابسته که ارزش افزوده ای خارج از آنچه سازنده یا فراهم آورنده ارائه نمی کند را شناسایی کنید.ضخامت صفحات را بالا برده یا آن صفحات را از بین ببرید.
  3. از نرم افزار‌های تشخیص محتوای تکراری استفاده کنید تا محتوای پیدا شده در جای دیگر از وب را شناسایی کنید. آن محتوا را حذف و / یا جایگزین کنید.
  4. محتوای با تعداد کلمات کم را شناسایی کنید و در جاهایی که مناسب است ، آن صفحات را ضخیم کنید تا مفید و آموزنده باشند.
  5. صفحات درگاهی را شناسایی و حذف کنید.
  6. پس از برطرف کردن این مشکلات یک درخواست بازنگری (reconsideration request) بفرستید.

نکته حرفه‌ای:

زمان و منابع خود را روی ساختن محتوایی که هم مفید و هم منحصر به فرد باشد سرمایه گذاری کنید.


لینک‌های غیرطبیعی به سایت شما

این جریمه با اختلاف زیاد معمول‌ترین جریمه گوگل است. منشا همیشه یکی است: خرید لینک و/یا شرکت کردن در یک طرح لینکی (link schemes) برای افزایش دادن رتبه در نتایج جست و جو (SERP).
این یک تخطی واضح از دستورالعمل‌های webmaster گوگل است.

راه حل:

  1. از کنسول گوگل لینک‌هایی که به سایت شما می روند را دانلود کنید.
  2. این لینک‌ها را بررسی کنید تا هرکدام که شاید دستورالعمل‌های لینک سازی را نقض می کند ، شناسایی گردد.
  3. صفت “rel = “nofollow را به لینک‌های تایید نشده اضافه یا کم کنید.
  4. هر لینکی را که قادر به حذف یا unfollow کردن آن نیستید را دیس اوو (Disavow) کنید.آموزش disavow کردن را در لینک روبرو می توانید بیابید : آموزش Disavow کردن بک لینک ها
  5. پس از این که پروفایل لینکی خود را تصحیح کردید ، یک درخواست بازنگری (reconsideration request) بفرستید.

نکته حرفه‌ای:

زمان و منابع خود را روی ساختن بک لینک در راه درست سرمایه گذاری کنید.


لینک‌های غیرطبیعی از سایت شما

گوگل عاشق ورشکست کردن وب مسترها به دلیل فروش بک لینک است. در واقع ، هر لینکی که هدف اصلی وجود آن دستکاری در رتبه بندی نتایج جست و جو است ، آماده یک جریمه دستی است. به زبان محلی گوگل، این گونه لینک‌ها به عنوان لینک‌های خارج شونده غیرطبیعی و مصنوعی ، فریبنده یا دستکاری کننده در نظر گرفته می شوند.

این یک جریمه دیگر است که در دو شکل میاید:

  • تطبیق جزئی : روی قسمت‌هایی از سایت شما تاثیر می گذارد.
  • تطبیق گسترده (site-wide) : روی کل وبسایت شما تاثیر می گذارد.

راه حل:

  1. این گونه لینک‌ها را حذف کنید و یا با اضافه کردن صفت “rel = “nofollow آن‌ها را اصلاح کنید تا دیگر در رتبه بندی صفحه تاثیری نداشته باشند.
  2. پس از حذف کردن لینک‌های ناسازگار یک درخواست بازنگری (reconsideration request) بفرستید.

نکته حرفه‌ای:

برای پاک کردن این لینک‌ها از ابزار خوب استفاده کنید و مطمئن شوید همه پاک می شوند.


اسپم‌ تولید شونده توسط کاربر

احتمالا تا کنون ایمیل‌های اسپمی که سئوی ارزان قیمت و نتایج صفحه اول گوگل را پیشنهاد می کنند را مشاهده نموده اید. میتوانید از سئو کارهای کلاه سیاه بابت ساختن این چنین ایمیل‌های آزار دهنده تشکر کنید!(برای یادآوری ، این کار لینک بیلدینگ نیست.)

اسپم‌های ایجاد شونده توسط کاربر معمولا در فروم‌ها ، کامنت‌ها، guestbook و پروفایل‌های کاربری پیدا می شود.

این جریمه دیگی است که در دو شکل میاید:

  • تطبیق جزئی : روی قسمت‌هایی از سایت شما تاثیر می گذارد.
  • تطبیق گسترده (site-wide) : روی کل وبسایت شما تاثیر می گذارد.

راه حل:

  • صفحاتی که کاربر می تواند در آن‌ها کامنت بگذارد را پیدا کنید.
  • در این مکان‌ها دنبال اسپم بگردید:
    1. تبلیغاتی که به عنوان کامنت پست شده‌اند.
    2. کامنت‌هایی که شامل لینک‌های نامربوط هستند.
    3. نام‌های کاربری اسپم گونه مانند “ویاگرای ارزان”
    4. کامنت‌های تولید شده به صورت خودکار ، عمومی و یا کامنت‌های نامربوط به موضوع.
  • همه محتوای اسپم گونه و نامناسب را پاک کنید.
  • از نمایش محتوای تایید نشده در وبسایت خود جلوگیری کنید.
  • پس از آن که سایت شما از اینگونه محتوا پاک شد و دیگر از هیچ قانون و دستورالعملی تخطی نمی کرد یک درخواست مرور (review) بفرستید.

نکته حرفه‌ای:

فعال باشید و نگذارید محتوای تاییده نشده ی تولید شده توسط کاربر بر روی وبسایت شما نمایش داده شود.


نکته‌ای که باید به خاطر سپرد

شما نمی توانید گوگل را به بازی بگیرید.اگر می خواهید حضوری پایدار و محکم در وب داشته باشید باید بدانید ، بفهمید و دستوالعمل‌های وب مستر گوگل (google webmaster guidelines) را دنبال کنید.

در برابر وسوسه و میل به تقلب و میانبر زدن مقاومت کنید.اکنون بیشتر از هر وقت دیگر سئو به یک ماراتن تبدیل شده است و نه یک دو سرعت.

نظر بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

- میتوانید از کد های HTML زیر استفاده نمایید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

- تنها نظراتی تایید میشوند که صرفا جهت درج بک لینک ثبت نشده باشند
*
*