چرا محتوا برای سئو مهم است؟

سئو ارزان| مرداد ۷, ۱۳۹۷| آموزش سئو| 1 دیدگاه

(14 رای - میانگین : 5٫00 از 5)

محتوا و سئو

در بهترین حالت خود، این دو ( محتوا و سئو ) یک اتحاد تشکیل می دهند که می تواند مانند منجنیق هر وب‌ سایتی را به سمت رتبه‌های برتر موتور جست و جو بیندازد.

اما تنها وقتی این اتفاق می افتد که این دو در بهترین حالت خود باشند. زیرا هنگامی که در بدترین حالت خود باشند می توانند باعث جریمه‌های گوگل (پنالتی گوگل) شوند که بازیابی از آن‌ها تقریبا غیر ممکن است.

هدف این بخش ساده است؛ فراهم آوردن یک درک از این که چرا محتوا برای سئو مهم است و نشان دادن این که چه کارهایی می‌توانید انجام دهید تا این دو در هماهنگی و توازن باهم کار کنند.

هر چه پیش می رویم، درک بهتری از معنا و مفهوم محتوا، ارزش آن برای سئو و چگونگی ساخت محتوای بهینه‌ خواهیم داشت.

معنای “محتوا” چیست؟

فراهم آوردن یک تعریف دقیق و کامل برای محتوا که مورد پذیرش همه‌ی بازاریابان باشد تقریبا غیر ممکن است.

مدیرعامل TopRank Marketing، لی اودن (Lee Odden) ،  تعدادی تعریف از محتوا توسط بازاریابان در اطراف جهان جمع آوری کرده است که به ما یک نقطه شروع محکم می دهد.

هیدی کوهن (Heidi Cohen) ، بازاریاب Actionable، به این صورت محتوا را توصیف می کند:

High quality, useful information that conveys a story presented in a contextually relevant manner with the goal of soliciting an emotion or engagement. Delivered live or asynchronously, content can be expressed using a variety of formats including text, images, video, audio, and/or presentations.

اطلاعات مفید و با کیفیت که یک داستان ارائه شده در یک شیوه متنی مرتبط را با هدف درخواست یک احساس یا یک درگیری با موضوع انتقال می دهد. محتوا می تواند به صورت زنده یا غیرهمزمان، با استفاده از انواع قالب‌ها و فرمت‌ها از جمله متن، تصاویر، ویدیو، صدا و/یا ارائه‌ها یا سخنرانی‌ها بیان شود.

در حالی که توصیفات کوهن درست است، درک این موضوع که محتوای آنلاین یافت شده‌ همیشه با کیفیت بالا و مفید نیست نیز حائز اهمیت است.

محتوای نامناسب زیادی وجود دارد که برای مخاطب مفید نیستند یا به او ارتباط ندارند.

در یک تعریف ساده تر اما مشابه، موسس Social Triggers، درک هالپرن (Derek Halpern) می گوید:

محتوا در گونه‌های مختلف می‌آید (صدا، متن، ویدیو) و افراد را اطلاع رسانی، سرگرم و روشن می کند و یا به آن‌ها آموزش می دهد.

یک بار دیگر، هالپرن محتوایی را توصیف می کند که برای استفاده کننده‌گان مورد نظر خود، حداقل مرتبط و مفید باشد.

اگر از توصیف محتوای “با کیفیت” دوری کنیم، می توانیم با نگاه کردن به ده‌ها نوع مختلف محتوای دیجیتال یک رویکرد مستقیم‌تر پیش رو بگیریم.

انواع محتوا

هم اکنون شما باید انواع قالب‌ها و فرمت‌هایی که محتوا می تواند به وسیله آن‌ها ارائه شود را درک کرده‌ باشید.همچنین ذهنیت نسبتا خوبی از این که محتوا چیست پیدا کرده باشید.

اما دقیقا ارزش آن برای سئو چیست و چرا مهم است که این دو باهم کار کنند؟

ارزش محتوا از نظر سئو چیست؟

گوگل، پادشاه موتورهای جست و جو، در هر روز بیشتر از ۳.۵ میلیارد جست و جو را پردازش می کند.

و از آن جا که ما در مورد بهینه سازی موتور جست و جو صحبت می کنیم، به این معنی است که آن‌ها مناسب جواب دادن به این پرسش ما هستند.

لری پیج و سرگی برین در سال ۱۹۹۸ گوگل را با یک هدف باهم تاسیس کردند:

هدف گوگل

آن ماموریت امروزه هم به همان صورت باقی می ماند. هرچند در طول سال ها راهی که آن‌ها به وسیله آن اطلاعات را سازماندهی می کنند مقداری تغییر کرده است.

الگوریتم‌های گوگل دائما در حال پیشرفت در راستای این تلاش هستند که به گفته‌ی آن‌ها ، «… در کسری از ثانیه نتایج مرتبط و مفید» را تحویل دهند.

«نتایج مفید و مرتبط» که گوگل در تلاش است تحویل دهد، تکه‌هایی از محتوا هستند که در سراسر وب در دسترسند.

این تکه‌های محتوا به ترتیب مفید و مرتبط بودنشان برای کاربری که جست و جو را انجام می دهد رتبه بندی می شوند.

و به معنای این است که : برای این که محتوای شما از نظر سئو ارزشمند باشد، می بایست برای جست و جو کننده‌ها سودمند باشد.

چگونه مطمئن می‌شوید که سودمند است؟ گوگل در جواب دادن به این سوال نیز به ما کمک می کند.

توصیه آن‌ها این است که هنگام تولید محتوا مطمئن شوید که محتوا :

  • مفید و آموزنده است: اگر در حال راه اندازی یک سایت برای رستورانی هستید می توانید موقعیت، ساعات کار، اطلاعات تماس و همچنین منو رستوران را در آن وبسایت منتشر نمایید.
  • مفیدتر و با ارزش‌تر از بقیه سایت‌ها است: اگر راجع به نحوه تربیت یک سگ می نویسید، مطمئن شوید مقاله شما نسبت به مقاله‌های متعدد موجود در سطح وب ارزش بیشتر و یا جنبه و دیدگاه متفاوتی دارد.
  • قابل اعتماد است: با استفاده کردن از تحقیقات، استناد ها، لینک ها، مرور ها و تصدیق نامه‌ها، قابل اطمینان بودن سایت خود را نشان دهید. یک بیوگرافی از نویسنده و یا تصدیق از مشتری‌های واقعی می تواند قابل اعتماد بودن و شهرت سایت شما را افزایش دهد.
  • با کیفیت بالا باشد: محتوای سایت شما باید منحصر به فرد، ویژه و با کیفیت بالا باشد. نباید به صورت انبوه و بدون منبع در تعداد زیادی از سایت‌های دیگر باشد. به یاد داشته باشید که محتوای شما در درجه اول باید به گونه‌ای ساخته شود که به بازدیدکنندگان یک تجربه خوب کاربری بدهد، نه به گونه‌ای که رتبه‌ دهی خوبی در موتور جست و جو داشته باشد.
  • جذاب و درگیر کننده باشد: با اضافه کردن تصویر خود، تیم و یا محصولاتتان رنگ و زندگی را به سایت خود بیاورید. مطمئن شوید حواس بازدیدکنندگان با خطاهای املایی و … پرت نمی شود. مقدار بیش از اندازه تبلیغات نیز می تواند حواس بازدیدکننده را پرت کند. بازدیدکنندگان را با استفاده از تعامل با آن‌ها به وسیله به روز رسانی‌های منظم، نظر گذاشتن و ویجت‌های شبکه‌های اجتماعی درگیر کنید.

وقتی این عناصر در جای خود قرار بگیرند، شما پتانسیل ارزش محتوای خود از نظر سئو را بیشینه می کنید. توجه کنید بدون آن‌ها محتوای شما ارزش بسیار کمی خواهد داشت.

اما ساختن محتوای عالی تنها تکه‌ی پازل نیست.یک بخش “فنی” نیز وجود دارد که باید از آن به خوبی آگاه باشید.

بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که ارزش محتوا در سئو به اینکه چقدر مفید، آموزنده، ارزشمند، قابل اطمینان و دارای اعتبار و درگیر کننده است،  بستگی دارد

اهمیت بهینه‌سازی محتوا

علت اهمیت محتوای بهینه‌سازی شده ساده است…بدون آن در موتور های جست و جو رتبه ای نخواهید داشت.

اما همان گونه که به صورت خلاصه متوجه شدیم، مهم است فاکتورهای زیادی که در این بازی نقش دارند را درک کنیم.

در یک سمت، ایجاد محتوا را دارید.

بهینه‌سازی در هنگام ایجاد محتوا، با مطمئن شدن از اینکه محتوا مخاطب محور است و توصیه‌های مطرح شده در بخش قبل را دنبال می کند انجام می شود.

اما مخاطب محور بودن به چه معنی است و چه تفاوتی با دیگر انواع محتوا دارد؟

تصویر زیر به خوبی این تفاوت‌ها را بیان می کند:

محتوا محور و مخاطب محور

به عبارت ساده، مخاطب محوری به این معنی است که شما به جای چیزی که می خواهید درباره آن حرف بزنید، بر روی چیزی که مخاطب می خواهد بشنود تمرکز می کنید.

و همان گونه که دریافته‌ایم، اگر به دنبال کسب رتبه در موتورهای جست و جو هستید، نام این بازی “تولید محتوای مفید و مرتبط” خواهد بود.

در سمت دیگر معادله بهینه‌سازی، مسائل “فنی” مطرح می شود که شامل فاکتورهایی مانند کلمات کلیدی (Keyword)، متاتگ عنوان‌ (meta Title)، متاتگ توضیحات (meta Description) و URL ها می شود.

در قسمت بعدی در حالی که به چگونگی ساخت محتوای بهینه شده می پردازیم، درباره موارد بالا نیز صحبت خواهیم کرد.

چگونه محتوای بهینه شده بسازیم

هنگامی که قصد ایجاد محتوای بهینه شده داریم، چند مرحله را باید دنبال کنیم.

این مراحل به صورت زیر هستند:

۱- انجام تحقیقات بر روی کلمه کلیدی (Keyword Research) و مشخص کردن موضوع

با اینکه پیش از این متوجه شدیم هدف اصلی باید ایجاد محتوای مخاطب محور باشد، لازم است بر روی کلمه کلیدی تحقیقات انجام شود تا تضمین کنیم محتوای ایجاد شده از طریق موتورهای جست و جو قابل پیدا شدن است.

چند نکته که هنگام انتخاب کلمات کلیدی و موضوع می بایست در ذهن داشته باشید:

  • تمرکز بر روی کلمات کلیدی دم بلند(Long-Tail)
  • از کلمات کلیدی شدیدا رقابتی با تعداد جست‌وجوی بسیار بالا پرهیز کنید.
  • از یک ابزار تحقیق کلمه کلیدی معتبر و ثابت شده استفاده کنید.
  • موضوع را با کلمه کلیدی خود تطبیق دهید.

۲- فرمت و طرح کلی خود را برای خوانایی بهینه توسعه دهید

هنگامی که در حال ساخت طرح کلی خود هستید، مطمئن شوید که محتوای هسته خود را چنان قالب بندی می کنید که به تکه‌های کوچک‌تری شکسته شود.

خواننده‌های آنلاین به طرز باورنکردنی گستره توجه اندکی دارند و اگر مقاله شما فقط یک پاراگراف خیلی طولانی و حجیم باشد، آن‌ها در این اطراف نخواهند ماند.

بهتر است پاراگراف‌ها از لحاظ طولی ۱ الی ۲ جمله باشد، هرچند اگر به ۳ الی ۴ جمله کوتاه بسط داده شوند اشکالی ندارد.

همچنین بهتر است زیرسربرگ (Sub-Header) قرار دهید و پس از هر ۱۵۰ الی ۳۰۰ کلمه، تصویر قرار دهید تا حتی بیشتر از قبل محتوا تکه تکه شود.

همانگونه که در نمودار زیر مشاهده می کنید، میزان درگیر شدن کاربر با وبسایت بر روی رتبه بندی ارگانیک تاثیر گذار است.

رتبه گوگل در مقابل زمان حضور در سایت

 

همچنین اگر قصد افزایش “درگیر شدن کاربر با وبسایت” را دارید ، خوانایی عامل بسیار مهمی به شمار می آید.

مثال محتوای به خوبی قالب بندی شده

یک مثال از صفحه ای که برای خوانایی بهینه قالب بندی شده است را می بینید:

محتوای به خوبی قالب بندی شده

همانگونه که مشاهده می کنید، طول اکثر پاراگراف‌ها یک یا دو جمله است، به علاوه اینکه نویسنده، با استفاده از زیر سربرگ‌ها بین هر ۱۰۰ تا ۲۰۰ کلمه، موضوع را تکه تکه کرده است.

مثال محتوای به صورت ضعیف قالب بندی شده

در این بخش، نمونه‌ای از یک پست را مشاهده می کنید که احتمالا خواننده‌ها را مستقیما از وبسایت دور می کند.

محتوای به صورت ضعیف قالب بندی شده

در این پست، خود محتوا خوب است. مشکل جملات و پاراگراف‌های فوق‌العاده طولانی است.

با قالب بندی بهتر، نویسنده به آسانی می تواند میانگین زمان بازدید از سایت توسط بازدیدکننده‌ها را افزایش دهد.

۳- به موضوع و کلمه کلیدی مورد نظر بچسبید

هنگامی که در حال نوشتن محتوای خود هستید، به موضوع و کلمه کلیدی مدنظر خود بچسبید!

تلاش نکنید راجع به همه چیز در یک تکه محتوا بنویسید.همچنین تلاش نکنید که ده‌ها کلمه کلیدی را مورد هدف قرار دهید.

اگر اینگونه عمل کنید علاوه بر هدر رفتن مقدار زیادی زمان، از ساختن مفیدترین و مرتبط‌ترین محتوا در آن حوزه باز میمانید.

بر روی موضوعی که انتخاب کرده‌اید تمرکز کنید و با موضوع و کلمه کلیدی منتخب خود مرتبط باقی بمانید.

راهنمای محلی SEO برای مبتدی‌ها، نوشته برایان هارنیش، یک نمونه عالی از فوق‌العاده مرتبط ماندن با یک موضوع و کلمه کلیدی خاص توسط یک نویسنده است.

فقط با نگاه کردن به عنوانی که انتخاب کرده است، می توان دید موضوع و کلمه کلیدی هدف کاملا واضح و مشخص هستند.

و با توجه به تمرکز او، راهنمای هارنیش برای عبارت «local SEO guide» در صفحه اول گوگل قرار دارد.

موضوع و کلمه کلیدی در محتوا

۴- در سرتاسر محتوای خود بک لینک قرار دهید

اگر مقاله راهنمای محلی SEO را بخوانید، متوجه خواهید شد که هارنیش(نویسنده مقاله) لینک‌های زیادی به سایت‌های دیگر ایجاد کرده است.

از آنجایی که گوگل، به صورت واضح مشخص کرده است اعتبار یک فاکتور مهم در سئو سایت است، لینک دادن به سایت‌های مرتبط، قابل اعتماد و معتبر می تواند به اطمینان از اینکه موتورهای جست‌و‌جو محتوای شما را به عنوان محتوای قابل اطمینان و با اعتبار ببینند، کمک کند.

مطمئن شوید کلماتی که برای لینک‌ها استفاده می کنید واقعا با سایت‌هایی که کاربر به آنها فرستاده می شود مرتبط هستند.

برای مثال، نگاهی به جمله زیر بیاندازید:

شما باید نحوه ساخت یک سربرگ متقاعد کننده را بفهمید

اگر می خواستید به یک منبع که به کاربر نشان می دهد چگونه می تواند یک سربرگ متفاعد کننده بسازد لینک بدهید، باید قسمت ضخیم (Bold) شده را لینک می کردید:

شما باید نحوه ساخت یک سربرگ متقاعد کننده را بفهمید

در اکثر حالت‌ها، پیشنهاد می شود لینک شما ۶ کلمه یا کمتر باشد.

چگونه پس از ساخته شدن محتوا آن را بهینه‌سازی کنیم

اکنون به بخش “فنی” بهینه‌سازی محتوا می پردازیم.

مهم‌ترین مراحل شامل بهینه‌سازی موارد زیر می‌باشد:

  • متاتگ عنوان (Title Tag)
  • متاتگ توضیحات (Meta Description)
  • URL

به نحوه کامل کردن هر مرحله نگاهی می اندازیم:

۱- چگونه متاتگ عنوان (Title Tag) خود را بهینه کنید

هنگامی که کاربر یک جست‌و‌جو انجام می دهد، متاتگ عنوان (Title Tag) ، سربرگ قابل کلیک کردنی است که بالای هرکدام از نتایج جست‌و‌جو مشاهده می کند. این متاتگ در تصویر زیر مشخص گردیده است:

متاتگ عنوان

متاتگ های عنوان به چند دلیل مهم هستند. در درجه نخست، آن‌ها به موتورهای جست‌و‌جو کمک می کنند تا بفهمند صفحه شما درباره چیست.

علاوه بر این، می توانند فاکتور تعیین کننده‌ای در اینکه کاربر کدام نتیجه جست‌وجو را انتخاب می کند باشند.

برای بهینه سازی متاتگ عنوان خود بهتر است از موارد زیر اطمینان حاصل کنید:

  • طول آن را کمتر از ۶۰ کاراکتر نگه دارید.
  • در عنوان، کلمات کلیدی متعدد نگذارید.
  • مشخص کنید محتوا در چه موردی است.
  • کلمات کلیدی هدف را در ابتدای متاتگ قرار دهید.

مثال قبل، راهنمای سئو محلی هارنیش، یک مثال خوب است.

تصویر زیر یک مثال از یک متاتگ را نشان می دهد که دستورالعمل‌های بالا را دنبال نکرده است:

متاتگ عنوان نامناسب

تفاوت بین هر دو مشخص و واضح است و اهمیت بهینه‌سازی متاتگ عنوان را مشخص می کند.

۲- چگونه متاتگ توضیحات خود را بهینه کنید

متاتگ توضیحات قطعه کوچکی از متن می باشد که زیر متاتگ عنوان و URL نمایش داده می شود.

هنگامی که جست‌وجو می کنید، بخشی که در تصویر زیر دور آن خط کشیده شده است، متاتگ توضیحات است.

متاتگ توضیحات

هرچند گوگل گفته است متاتگ توضیحات در رتبه دهی تاثیر مستقیم ندارد، اما بر روی این که آیا یک کاربر روی صفحه شما کلیک می کند تاثیر گذار است.همچنین نرخ کلیک می تواند تاثیر غیر مستقیمی بر روی رتبه بندی داشته باشد.

هنگام نوشتن متاتگ توضیحات موارد زیر را رعایت کنید:

  • طول آن را کمتر از ۲۳۰ کاراکتر نگه دارید.
  • یک بررسی اجمالی کوتاه و مشخص از این که محتوای شما درباره چیست فراهم کنید.
  • کلمات کلیدی مرتبط را در آن قرار دهید(زمانی که کاربر نتایج جست‌وجو را می بیند، آن‌ها به صورت برجسته خواهند بود).

مثال بالا یک نمونه خوب از متاتگ توضیحات را نشان می داد. در تصویر زیر متاتگ توضیحاتی را می بینید که می توانست بهتر از این باشد:

متاتگ توضیحات نامناسب

۳- چگونه URL خود را بهینه کنید

ساختار URL شما بخش دیگری از سئو سایت است که تاثیر غیر مستقیمی بر روی رتبه بندی‌ دارد. (از آنجایی که مشخص می کند آیا کاربر بر روی محتوای شما کلیک می کند یا خیر)

در اینجا خوانایی مهم‌ترین ویژگی است، به این صورت که اطمینان می دهد کاربران با دیدن URL های طولانی و مرموز نترسند.

تصویر زیر یک مثال خیلی خوب از چگونگی تاثیر خوانایی URL بر طرز دیدن نتایج توسط کاربر را نشان می دهد:

انواع url

بنابراین، چرا محتوا برای سئو مهم است؟

جواب؟

زیرا، زمانی که محتوا بهینه شده است، به شدت قابلیت دیده شدن شما را افزایش می دهد.

و بدون دیده شدن و در معرض نمایش قرار گرفتن، محتوای شما نیز فقط یکی از میلیون‌ها مقاله‌ دیگری است که روزانه در سطح وب منتشر می شوند.

هیچ‌کس آن را نمی بیند.

هیچ‌کس آن را انتشار نمی‌دهد.

هیچ‌کس کاری با آن ندارد.

اما زمانی که بدانید چه کارهایی میبایست انجام دهید، دیده شدن خیلی آسان است.

اگر می خواهید دیده شوید و در معرض نمایش قرار بگیرید، باید خودتان را به کار سخت “تولید منظم محتوای بهینه” متعهد کنید.

منبع : Why Content is important for SEO

1 دیدگاه

  1. به نظر خودم محتوا بیشترین تاثیر رو توی سئو داره برزن شده من مقاله ای نوشتم که صفحه اول دوم گوگل قرار گرفته هر چی محتوا بیشتر باشه

    پاسخ به این نظر

نظر بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

- میتوانید از کد های HTML زیر استفاده نمایید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

- تنها نظراتی تایید میشوند که صرفا جهت درج بک لینک ثبت نشده باشند
*
*