آیا تغییر تگ عنوان باعث افت رتبه در نتایج می شود؟

نویسنده: امید رجبی| آخرین بروزرسانی: ۳۰ مهر ۱۳۹۸| گروه: آموزش سئو| تعداد نظرات: 0 دیدگاه

(3 رای - میانگین : 5٫00 از 5)

پرسش‌هایی در مورد تغییر عنوان مطالب (تگ تایتل) و پست‌های وبلاگ، ذهن وب‌مستران را به خود مشغول کرده است. مثلا اینکه اگر فقط عنوان یک محتوا را تغییر دهید، باعث کاهش ترافیک آن مطلب خواهد شد؟ یا تغییر تگ عنوان، می‌تواند باعث افت رتبه وب‌سایت در نتایج جستجوی گوگل شود؟ آیا گوگل این کار را به عنوان یک فریب در نظر می‌گیرد و به سئو سایت شما لطمه وارد خواهد شد؟ در این مجال، چنین ابهام‌هایی را پاسخ می‌دهیم.

پاسخ کوتاه این است که تغییر تگ‌های عنوان (Title Tag) می‌تواند باعث افت رنک شود، ولی گوگل، انجام چنین کاری را به منزله‌ی فریب سیستم در نظر نمی‌گیرد و به کلیتی نگاه می‌کند که شامل ارتباط منطقی بین تگ عنوان و محتوای یک صفحه می‌شود.

ارتباط تغییر تگ‌های عنوان(Title Tags) و رتبه صفحات

تگ‌های عنوان یکی از معدود روش‌هایی است که گوگل برای تعیین رتبه صفحه از آن استفاده می‌کند که مربوط به محتوا و کلمات کلیدی می‌شود، ولی در عصر یادگیری ماشین و الگوریتمی مثل رنک‌برین (RankBrain)، تأثیر بسیار زیادی در رتبه ندارد. با این حال، تگ‌های عنوان هنوز هم یکی از بهترین روش ها برای گوگل است تا تعیین کند کدام کوئری‌ها برای کدام صفحات مناسب‌تر هستند. پس می‌توانیم این‌گونه برداشت کنیم که دود از کنده بلند می‌شود و تغییر تگ عنوان تأثیر خودش را در سئو هرچند محدود می‌گذارد.

مطلب پیشنهادی: با سئو و ابزار های مناسب بهینه سازی سایت آشنا شوید: سئو چیست؟

کارکرد واقعی تگ‌های عنوان

حدود چهارماه پیش یک توییت از شرکت دیستیلد (Distilled) به وضوح نشان داد که حذف اصطلاحات کلیدی از تگ عنوان، می‌تواند تأثیری جدی بر رنک وبسایت برای آن عبارت کلیدی داشته باشد. این موضوع وقتی مهم‌تر می‌شود که بدانیم که موضوع سایت، مستقیما با آن کلمه‌ی کلیدی، مرتبط بوده است.

این توییت در مورد حذف واژه‌ی «آنلاین» (online) از تگ‌های عنوان، در سایتی بود که آشکارا آنلاین بوده است. متن توییت این بود:

ما واژه‌ی «آنلاین» را برای یک سایت فروشگاهی از تگ‌های عنوان حذف کردیم؛ چرا که بسیار واضح بود که آنلاین است. به سرعت آن را دوباره اضافه کردیم. (۱۰ ژوئن ۲۰۱۹)

تاثیر تغییر تگ تایتل در نتایج گوگلاین نمونه مشخص می‌کند که با وجود اینکه گوگل عوامل مختلفی مثل مترادف‌ها، مفهوم‌یابی و یادگیری ماشین را برای تفسیر و درک محتوای یک صفحه وارد بازی کرده است، اما اهمیت تغییر تگ عنوان به قوت خود باقی‌ست.

اگر برای یک اصطلاح کلیدی، ترافیک بالایی دریافت می‌کنید و این اصطلاح کلیدی در تگ‌های عنوان وجود دارد، نباید آن عبارت را از تگ‌های عنوان حذف کنید.

همیشه استثنایی وجود دارد

البته زمانی که محتوای یک صفحه را تغییر می‌دهید، به گونه‌ای که دیگر با عنوان مطلب یا همان تگ عنوان، هم‌خوانی ندارد، اگر تگ عنوان را عوض نکنید، گوگل این عدم تطابق را تشخیص می‌دهد و دیگر شما را برای کلمه کلیدیِ موجود در تگ عنوان در رتبه پیشین خود قرار نخواهد داد.

با متا تگ های توضیحات و کلمات کلیدی بیشتر آشنا شوید: متاتگ های سئو

اگر صفحه‌ای دارید که رنک بسیار خوبی دارد و ترافیک زیادی را نصیب شما می‌کند، تغییر کامل محتوای آن صفحه، اصلا فکر خوبی نیست. عاقلانه‌تر است که یک صفحه‌ی جدید ایجاد کنید و عنوانی را برای آن برگزینید که با کوئری جدید و مورد نظر شما مطابقت دارد.

نظر بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

- میتوانید از کد های HTML زیر استفاده نمایید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

- تنها نظراتی تایید میشوند که صرفا جهت درج بک لینک ثبت نشده باشند
*
*