در سال ۲۰۱۹ تاثیر بک لینک‌ در رتبه‌بندی سایت‌ها چقدر است؟

نویسنده: امید رجبی| آخرین بروزرسانی: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸| گروه: آموزش سئو| تعداد نظرات: 0 دیدگاه

(5 رای - میانگین : 5٫00 از 5)

ظاهرا تأثیر و اهمیت بک لینک‌ها در رتبه‌بندی سایت‌ها و سئو، دیگر همچون گذشته نیست. مجموعه‌ای از لینک‌های باکیفیت، دیگر تضمین نمی‌کنند که شما برای یک کلمه کلیدی خاص در فهرست رتبه‌بندی قرار بگیرید. همچنین ممکن است شروط دیگری در رتبه‌بندی وجود داشته باشد که تأثیر بک لینک‌ها را از بین ببرد. آن‌چه در ادامه می‌بینید یک تحلیل است و ممکن است کاملا صحیح نباشد.

قبل از ادامه مطالعه این صفحه، مقاله بک لینک چیست را مطالعه کنید.

من برای چندین سال این باور را داشتم که از تأثیر لینک‌ها در جست‌وجو کاسته شده است. لینک‌ها همچنان مهم هستند، اما محتوا هم اهمیت دارد. به عقیده‌ی من، کسی برنده است که روی روش‌هایی سرمایه‌گذاری کند که تأثیرشان در رتبه‌بندی در حال افزایش است.

اولین مانع در نتایج جست‌وجو: الگوریتم اصلی

یک پرسش در بین گروه‌های کلاه سیاه (black hat) مرتبا پرسیده می‌شود. این پرسش، درباره‌ی باز و بستن شدن صفحات است. باز و بسته شدن به این معناست که یک سایت تعدادی لینک به خدمت می‌گیرد تا در نتایج موتورهای جست‌وجو (SERP) نمایش داده شوند و بعدا از بین بروند. چنین لینک‌هایی بی‌ارزش شده‌اند. من اعتقاد دارم که الگوریتم پنگوئن به صورت بلادرنگ، به عنوان بخشی از الگوریتم اصلی عمل می‌کند. وقتی از بلادرنگ صحبت می‌کنم، منظورم معنای تحت‌اللفظی آن نیست. یک فاصله‌ای بین ایندکس شدن و ارزش‌گذاری برای صفحات مربوط به نتایج جست‌وجو وجود دارد. اما گوگل، نام «بلادرنگ» (real-time) را به آن نسبت می‌دهد.

مانع دوم در نتایج جست‌وجو: آنالیز محتوا

بینگ (Bing) سیاست جالبی دارد؛ زیرا بیش از آن‌که به لینک‌ها متکی باشد، به محتوا وابسته است. لینک‌ها هم نقشی به عهده دارند، اما به نظر من، نقش آن‌ها محدود به سایت‌های معتبر، مفید و قابل اعتماد است. این نکته حائز اهمیت است.

ارتباط بین قابل اعتماد بودن و لینک‌ها

وقتی که نشانه‌های اسپم بودن را از انکر تکستِ لینکی پاک می‌کنید، یک چشمه از قابل اعتماد بودن را نشان می‌دهید. گوگل با چه هدفی باید برای انکر تکست‌ها ارزش قائل شود؟ شواهدی وجود دارد که می‌گوید ممکن است گوگل از متنی که در اطراف انکر تکست قرار دارد، کمک بگیرد (حاشیه‌ی متن یا Annotation Text). این موضوع گوگل را خلاف مسیری قرار می‌دهد که در آن معمولا از انکر تکست استفاده می‌کرده است.

سئو برای بینگ رجزخوانی می‌کند، اما زمانی که بینگ روشن می‌نماید که چگونه رتبه‌بندی می‌کند، ساکت می‌شود. دلیل این امر این است که بینگ بر درک محتوا و اولویت‌های کاربر تمرکز کرده است، در حالی که سئو سایت، دورِ استفاده‌ی مفرط از کلمات کلیدی و استراتژی‌های لینک‌سازی برای گوگل، چنبره زده است. اما این استراتژی‌های تکراری دیگر جواب نمی‌دهد. گوگل مانند بینگ، تأثیر سئو داخلی (on-page) و اولویت‌های کاربر را در رتبه‌بندی افزایش داده است.

لینک‌سازی باید چگونه انجام شود؟

به عقیده‌ی من، درسی که برای لینک‌سازی می‌گیریم این است که باید ثابت کنیم که قابل اعتماد هستیم و مطمئن شویم که ماشین می‌فهمد که صفحات وبسایت ما برای چه اموری مفید هستند. برای ایجاد اعتماد، باید بسیار حساس باشید که از چه سایت‌هایی لینک دریافت می‌کنید و به چه سایت‌هایی لینک می‌دهید.

مقاله لینک بیلدینگ چیست را بخوانید

من اعتقاد دارم که در حال حاضر، در لینک‌سازی بسیار اهمیت دارد که صفحه‌هایی که لینک شما در آن جای گرفته، محتوایی مرتبط با سایت شما داشته باشند. همچنین، باید اطمینان حاصل کنید که لینک‌های خروجی، به حد کافی، مرتبط باشند؛ نه فقط در آن صفحه، بلکه در کل سایت. چه توفیری دارد که یک لینک از یک صفحه‌ی باکیفیت دریافت کنید، در حالی که دیگر صفحات آن سایت به وبسایت‌هایی بی‌کیفیت لینک می‌دهند؟ چنین وبسایتی، پتانسیل این را دارد که از صف رتبه‌بندی در پیج‌رنک خارج شود. این سازوکاری است که در گراف لینک گلچین‌شده (Reduced Link Graph) به کار می‌رود.

آیا گوگل می‌تواند بک لینک‌های پولی را تشخیص دهد؟

اگر می‌خواستم حدسی بزنم، می‌گفتم که ممکن است گوگل از لینک‌های خروجی به عنوان یک عامل اصلی برای شناسایی لینک‌های پولی کمک بگیرد؛ نه فقط از یک صفحه، بلکه از کل سایت.

وبسایت‌های خبری، مقاله‌هایی از مشارکت‌کننده‌ها (contributors) منتشر می‌کنند، اما در واقع با این کار لینک‌ها را می‌فروشند. در این صورت، به سایت‌های مختلفی لینک خروجی می‌دهند و سایت خبری خود را در معرض چرخه‌های معیوبی از لینک‌ها قرار می‌دهند. به نظر من دلیل این امر، لینک‌هایی هستند که در پیج‌رنک قرار نمی‌گیرند.

الگوریتم‌های مختلفی وجود دارد که ثابت می‌کند دسته‌بندی مجدد سایت‌ها به عنوان اسپم، براساس الگوهای مبتنی بر لینک‌های خروجی انجام می‌گیرد. برخی از این الگوها، الگوریتم‌های مبتنی بر اعتماد، الگوریتم‌های مبتنی بر عدم اعتماد و الگوریتم‌های سنجش دومرحله‌ای عدم اعتماد هستند که سایت‌ها را دوباره دسته‌بندی می‌کنند و یک گراف لینک گلچین‌شده (Reduced Link Graph) ایجاد می‌نمایند. این نوع الگوریتم‌ها، که مشابه الگوریتم پنگوئن هستند، از تکثیر پیج‌رنک جلوگیری می‌کنند.

آیا بک لینک‌ها کنار گذاشته شده‌اند؟

در بعضی مواقع، رتبه‌بندی‌های مبتنی بر لینک‌ها کنار گذاشته می‌شوند. دلیل این امر، مفهومی است که با نام ماشین ترمیم (modification engine) شناخته می‌شود. ماشین ترمیم، شامل مجموعه‌ای از الگوریتم‌های مربوط به شخصی‌سازی می‌شود. موقعیت جغرافیایی و جست‌وجوهای قبلی می‌تواند بر انواع سایت‌هایی که می‌بینید تأثیرگذار باشد.

اگر اکثر افرادی که یک کوئری را جست‌وجو کرده باشند، از یک منطقه‌ی جغرافیایی خاص باشند، ممکن است گوگل یک سایت را از صفحه‌ی دوم نتایج خود بیرون بکشد و جزء نتایج اولیه قرار دهد، به شرطی که الگوریتم تعیین کند که این سایت، می‌تواند کاربرانی را که در یک منطقه‌ی خاص جغرافیایی هستند، راضی کند.

نکته‌ی اول: لینک‌ها برای این است که به حساب بیایید (Inclusion)

حتی زمانی که ماشین ترمیم وارد می‌شود و فاکتورهای اصلی در رتبه‌بندی، کنار می‌ایستند، لینک‌ها همچنان اهمیت خود را حفظ می‌کنند و در این سناریو، فقط برای رتبه‌بندی مهم نیستند، بلکه برای اینکه سهمی در نتایج جست‌وجو (SERP) داشته باشید و در واقع به حساب بیایید، اهمیت دارند.

برای باقی ماندن در نتایج جست‌وجو (SERP) باید به لینک‌های خروجی در سایت خود و سایت‌هایی که از آن‌ها لینک دریافت کرده‌اید، اهمیت دهید. به سیاست‌های گراف‌های لینک گلچین‌شده بیندیشید. برای این کار، سایت‌های خروجی را بررسی کنید که در حوزه‌ی خود اسپم نباشند و محتوای وبسایت خود را نیز از شرایط اسپم بودن خارج کنید. بدین ترتیب، در گراف لینک گلچین‌شده به عنوان یک سایت مورد اعتماد ثبت شوید.

از دیدگاه من، شما حتما باید در گراف لینک گلچین‌شده (Reduced Link Graph) به عنوان یک عنصر قابل اعتماد، ظاهر شوید تا بتوانید همچنان در دور رقابت‌ها باقی بمانید.

نکته‌ی دوم: بی‌خیالِ ۲۰۰ عامل موثر در رتبه‌بندی شوید

وظیفه‌ی شما به عنوان یک لینک‌ساز این است که دقیقا مشخص کنید که چرا گوگل یک سایت را در رتبه‌های ۱ تا ۳ قرار داده است. همیشه دلیل این اتفاق، مربوط به لینک‌ها یا محتوای داخلی نیست. سریعا به سراغ دلایل آشکار نروید. پس از پیدا کردن دلیل این امر، استراتژی خود را به گونه‌ای به‌روز کنید که با آن دلیل مطابقت پیدا کند.

با ۲۱۰ فاکتور سئو سایت آشنا شوید: فاکتورهای سئو

فراموش نکنید که وقتی یک سایت تعدادی بک‌لینک از ده‌ها یا صدها لینک در قسمت فوتر (footer) و در مقابل عبارت «قدرت گرفته از» می‌گیرد، به این معنی نیست که این لینک‌ها بهبودی در رتبه‌بندی ایجاد می‌کنند. در نتایج جست‌وجوی ترمیم شده، عوامل قدیمی موثر در رتبه‌بندی کنار گذاشته می‌شوند. بنابراین لینک‌های «قدرت گرفته از» رتبه‌ی سایت را تقویت نمی‌کند.

به همین دلیل من معتقدم زمانی که می‌خواهید مشخص کنید که چرا برخی از سایت‌ها در رتبه‌های نخست گوگل قرار گرفته‌اند، باید بی‌خیال بیش از ۲۰۰ عامل موثر در رتبه‌بندی شوید. اگر فاکتورهای آشکار در رتبه‌بندی (سئو داخلی و سئو خارجی) توجیهی ندارند، از آن‌ها دست بکشید و از جنبه‌ی ماشین ترمیم به موضوع نگاه کنید.

اگر در تشخیص خود، از ۲۰۰ فاکتور موثر در رتبه‌بندی صرف نظر نکنید، ممکن است دلیل اصلی در تعیین رتبه‌ی یک سایت را کشف نکنید. برای نمونه، اگر نتیجه بگیرید که لینک‌های فوتر در قسمتِ «قدرت گرفته از» باعث کسب رتبه برای سایت می‌شود، اما دلیل اصلی، واکنش مثبت و طبیعی کاربر به محتواها باشد، در پیدا کردن عامل اصلی در رتبه‌بندی سایت شکست خورده‌اید. در این صورت، شما این فرصت را از دست داده‌اید که راهی برای پیروزی بر رقیب خود پیدا کنید.

اگر گوگل سایت‌هایی از یک منطقه‌ی جغرافیایی را ترجیح می‌دهد، تمرکز بر دریافت لینک از سایت‌هایی است که به آن منطقه‌ی جغرافیایی گره خورده‌اند، مخصوصا اگر بخشی از نام سایت یا در صفحات وب و یا در اطلاعات مربوط به صاحب دامنه باشد. یک صفحه با نام آن منطقه‌ی جغرافیایی ایجاد کنید و نقل قول‌هایی (citations) از سایت‌ها با لینک و بدون لینک بسازید که براساسِ آن منطقه‌ی جغرافیاییِ خاص باشد.

گوگل گاهی اوقات سایت‌های آموزشی، علمی یا اطلاعاتی را ترجیح می‌دهد. هدف خود را مد نظر قرار دهید و سپس این یافته را در استراتژی لینک‌سازی خود بگنجانید.

من تصور می‌کنم اگر از منظر ۲۰۰ فاکتور موثر در رتبه‌بندی به موضوع نگاه نکنید، کار سودمندی کرده‌اید. من باور دارم که آنالیز رقبا و تولید محتوا براساس خواسته‌های کاربران به شدت مهم است و مدرکی است که ثابت می‌کند گوگل چگونه رتبه‌بندی می‌کند.

واقعیت جدید این است که اگر صفحه‌ای که به آن لینک می‌دهید، از نظر مضمون، مشابه همان سایت‌هایی نباشد که رتبه‌های برتر را دارند، شما نمی‌توانید برای آن صفحه، به قدری لینک بسازید یا بخرید که به رتبه‌های اول برسید.

آیا گوگل در جنگ لینک‌ها پیروز می‌شود؟

مسأله‌ی دیگری وجود دارد که در مفید بودن لینک‌ها و چگونگی حساب شدن یا نشدن آن‌ها تأثیرگذار است. به این نکته توجه کنید: چند سالی می‌شود که تحقیقات قابل اعتنایی درباره‌ی مبارزه با لینک‌های اسپم و تکثیر لینک‌های غیراسپم از یک سایت معتبر به یک سایت معتبرِ دیگر، منتشر نمی‌شود. بیشتر پژوهش‌هایی که امروزه انجام می‌گیرد، درباره‌ی درک محتوا و درک میل و علاقه‌ی کاربر است. باورش سخت است اما همین رویکرد، برنده‌ی جنگ لینک‌ها شده است.

آیا این بدین معنی است که موتورهای جست‌وجو شما را به مبارزه طلبیده‌اند؟ نه، به نظر من این‌گونه نیست. گوگل روی کاربران تمرکز کرده است. منطقی هم است که یک سرویس‌دهنده‌ی عمل‌گرا بر خواسته‌های کاربرانش متمرکز شود.

آیا روش‌های سئو بیش از حد روی لینک‌ها تمرکز کرده‌اند؟

کارکنان گوگل می‌گویند که روش‌های سئو بیش از حد روی لینک‌ها متمرکز شده‌اند. من هم با این قضیه موافقم. این امیدواری به لینک‌ها، باعث می‌شود تجارت به سمت شبکه‌های وبلاگ خصوصی و لینک‌های پولی سوق پیدا کند.

لینک‌ها اهمیت دارند، اما تولید محتواهایی که این لینک‌ها را به دست می‌آورند بسیار مهم‌تر است. توجه بسیار زیادی به درک کوئری‌های جست‌وجو و صفحات وب وجود دارد. معقولانه است که به همان مورد اول برگردید و روی آن‌چه کاربران می‌خواهند (یعنی درک کوئری‌های جست‌وجو) تمرکز کنید و چگونگی ارتباط این خواسته‌ها با محتوای داخلیِ یک سایت را پیدا کنید.

پکیج های لینک سازی لایه ای سئو ارزان، از با کیفیت ترین پکیج های بک لینک به شمار می روند. در صفحه خرید بک لینک، توضیحات این پکیج ها را مطالعه نمایید: خرید بک لینک

منبع: https://www.searchenginejournal.com/state-of-links-2019/309339

نظر بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

- میتوانید از کد های HTML زیر استفاده نمایید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

- تنها نظراتی تایید میشوند که صرفا جهت درج بک لینک ثبت نشده باشند
*
*